pc
Ropa na giełdzie paliw w Nowym Jorku nieznacznie drożeje, jednak wygasają ryzyka geopolityczne związane z sytuacją wewnętrzną w Iraku, które napędzały wzrost cen ropy w ostatnich dniach, a to oznacza, że rajdy na rynkach ropy chyba dobiegają końca - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na listopad na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 51,47 USD, po zwyżce o 18 centów. Kontrakty te wygasają w piątek.
Brent w dostawach na grudzień na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie zyskuje 16 centów do 57,39 USD za baryłkę.
Irak podejmuje działania zmierzające do wznowienia dostaw ropy z pół naftowych znajdujących się w prowincji Kirkuk, spornym terytorium dla Iraku i Kurdów. Sytuacja w tym regionie zaczyna się stabilizować.
Kurdyjski Rząd Regionalny (KRG) postanowił w czwartek pozytywnie odnieść się do wezwania irackiego premiera Hajdara Dżawada al-Abadiego o dialog między regionalnymi władzami kurdyjskimi i federalnymi władzami irackimi, w oparciu o konstytucję Iraku.
Z Kirkuku nastąpiło wycofanie irackiego wojska.
Starcia między siłami kurdyjskimi a armią iracką wybuchły w poniedziałek rano. Następnie siły irackie zajęły Kirkuk oraz inne tzw. terytoria sporne, czyli tereny niebędące częścią Regionu Kurdystanu, w dużej mierze zamieszkane przez ludność kurdyjską. Operacja sił irackich związana była z kurdyjskim referendum niepodległościowym, które odbyło się 25 września.
Przepływ ropy z Iraku do tureckiego portu Ceyhan spadł w ciągu poprzednich dni do 240.000 baryłek dziennie, podczas gdy normalnie wynosi 600.000 baryłek dziennie.
Pola naftowe w Kirkuku, w regionie Bai Hassan i Avana, nadal nie działają, a eksport z tego obszaru został wstrzymany - podały w czwartek źródła.
Koncern Chevron Corp. czasowo wstrzymał wydobycie ropy w regionie zajmowanym przez Kurdów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów