Ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną o 1,7 proc. w reakcji na oceny analityków Goldman Sachs, że na rynku już jest deficyt surowca, wcześniej niż prognozowano - podają maklerzy. To nadzieja na ożycie rynku offshore.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na czerwiec na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 47,06 USD, po zwyżce o 79 centów.
Brent w dostawach na lipiec na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie drożeje o 83 centy i jest wyceniana po 48,66 USD za baryłkę. Eksperci Goldman Sachs Group Inc. wskazują, że na rynkach paliw już jest deficyt ropy, wcześniej niż się tego spodziewano, bo chińskie rafinerie przerabiają teraz rekordowe ilości surowca.
Chińczycy przerabiali w kwietniu 10,93 mln baryłek ropy dziennie. Tymczasem krajowa produkcja ropy spadła w Chinach do najniższego poziomu od 14 miesięcy - wynika z danych chińskich władz. Goldman Sachs szacował, że braki ropy mogą być widoczne na rynkach, ale dopiero w III kwartale. Tymczasem sytuacja się zmieniła, bo rośnie popyt na ropę, a jej produkcja spada. Bank podwyższył swoje szacunki cen ropy i ocenił, że nadwyżka surowca na rynkach paliw będzie - ale dopiero na początku przyszłego roku.
Goldman Sachs prognozuje, że średnia cena ropy WTI w Nowym Jorku wyniesie w tym roku 44,60 USD za baryłkę wobec szacowanych wcześniej 38,40 USD/b. "I mamy początek fizycznego bilansowania się rynku paliw" - wskazują analitycy Goldman Sachs w raporcie datowanych ma 15 maja.
To byłaby dobra wiadomość dla rynku offshore, które od dwóch lat znajduje się w głębokim kryzysie z powodu spadku ceny ropy aż o 65 proc. Światowi producenci z tych sektorów byli zmuszeni do ograniczenia zatrudnienia o 200 tys. osób, a na ten rok prognozowane są kolejne cięcia – koszty inwestycji mają być o ok. 30 proc. niższe. To przekłada się również na zamówienia dla stoczni i innych podwykonawców.
Branżę offshore, czyli firmy budujące instalacje poszukiwawcze, wydobywcze, przetwórcze i zajmujące się transportem na morzu, dotyka przede wszystkim spadająca cena baryłki ropy naftowej. Dziś kosztuje ona nieco ponad 44 dolarów, podczas gdy w połowie 2014 roku płacono za nią ponad 110 dolarów. Ale każdy krok w stronę równowagi na rynku paliwowym do dobry znak dla firm offshore i stoczni, także polskich.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO