• <
nauta_2024

Rok 2016 w grupie MARS Shipyards & Offshore: Setki remontów i nowe kontrakty

mk

10.01.2017 21:29 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rok 2016 w grupie MARS Shipyards & Offshore: Setki remontów i nowe kontrakty

Partnerzy portalu

Rok 2016 w grupie MARS Shipyards & Offshore: Setki remontów i nowe kontrakty - GospodarkaMorska.pl

Przełom roku to okres, który standardowo jest czasem podsumowań i oceny dokonań zrealizowanych w trakcie ostatnich 12 miesięcy. Jak wyglądał rok 2016 w spółkach z grupy MARS Shipyards & Offshore? – Zapraszamy do lektury krótkiego przeglądu najciekawszych projektów.

Zakład Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta zwodował w tym roku 5 nowych statków – 4 częściowo wyposażone sejnery oraz 1 statek naukowo-badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu. W tym samym czasie portfel zamówień Zakładu Nowych budów powiększył się o 9 nowych statków, w tym jeden w pełni wyposażony statek rybacki – Ocean Star, którego budowa potrwa do końca tego roku. W tej chwili w budowie Nauta ma 13 statków, które przeznaczone są do operowania głównie w rejonach Europy Północnej.

W trakcie minionego roku Nauta zrealizowała też wiele projektów remontowych – przez stoczniowe doki przewinęło się łącznie 111 statków cywilnych różnego typu. Nie da się w tym miejscu wymienić wszystkich projektów, ale do najciekawszych zleceń można zaliczyć z pewnością m.in.: przebudowy jednostek Vanguard i Alondra oraz remonty statków Tonda Sea, Key Bora, Lucie Schulte ex. Maersk Norwich czy Grumant. Co ciekawe, na remonty do Nauty kierowane są nie tylko statki europejskich armatorów, ale coraz częściej ze stocznią współpracują operatorzy z bardziej odległych zakątków świata, np. remontowany w sierpniu PTI Hercules należy do armatora z Singapuru, a Catharina Schulte i indyjskiego managementu BSM.

Poza remontami statków cywilnych, dużo miejsca w Naucie zajmują remonty okrętów wojennych. W minionym roku w Stoczni prowadzone były prace na okrętach: ORP Kraków i ORP Piast oraz dwóch fregatach rakietowych OHP – ORP Gen. K. Pułaski i ORP Gen. T. Kościuszko. W trakcie realizacji są jeszcze 4 remonty 4 jednostek specjalnych: ORP Maćko, ORP Zbyszko, ORP Orkan i ORP Piorun.

Doki MSR Gryfia w Szczecinie i Świnoujściu przyjęły w tym roku w sumie 198 statków różnych typów i rozmiarów. Wśród projektów realizowanych przez MSR Gryfię na wyróżnienie z pewnością zasługują remonty promów pasażerskich polskich armatorów – Gryf, Wolin i Galileusz. MSR Gryfia od lat remontuje dla Polskiej Żeglugi Morskiej, a w tym roku firmy zacieśniły współpracę, podpisując w grudniu porozumienie na mocy którego do września szczecińska stocznia wyremontuje 12 masowców PŻM. Do zakładów w Szczecinie i Świnoujściu przypływały także statki należące do armatorów z Niemiec, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Grecji czy Cypru. W segmencie offshore w pierwszej połowie roku MSR Gryfia zrealizowała także budowę kontenerów stalowych na projekt Nyhamna Expansion w Norwegii. Mimo że było to dla stoczni pierwsze zlecenie tego typu, projekt został zakończony terminowo, a klient był zadowolony z jakości wykonanych prac.

Istotnym wydarzeniem dla obu stoczni było podpisanie listu intencyjnego w sprawie budowy promu typu Ro-Pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Nauta i MSR Gryfia były sygnatariuszami listu, a obecnie uczestniczą w pracach związanych z przygotowaniem umowy konsorcjum.

Obok budowy i remontów statków istotną cześć działalności grupy MARS stanowią zlecenia związane z produkcją konstrukcji stalowych dla branży offshore oil & gas oraz – w coraz większym zakresie – także morskiej energetyki wiatrowej. Energomontaż-Północ Gdynia zrealizował w tym roku kilkanaście projektów związanych z budową różnego rodzaju konstrukcji i urządzeń. Jednym z większych tegorocznych zleceń EPG jest budowa sekcji dla modułu mieszkalnego platformy na pole wydobywcze Johan Sverdrup. Pierwsze prace przy konstrukcji o łącznej masie 2500 ton ruszyły w kwietniu, a obecnie prowadzone są już prace antykorozyjne, izolacyjne i wstawiane są okna. Niebawem wszystkie konstrukcje będą gotowe do przekazania klientowi. Inny moduł mieszkalny na platformę wydobywczą EPG dostarczył na początku sierpnia. Konstrukcja o masie 1140 ton przeznaczona była na platformę Maersk Guardian, która już pracuje w duńskiej części Morza Północnego. W ostatnich miesiącach Energomontaż-Północ Gdynia intensywnie współpracował z norweskim klientem – firmą NOV APL, dla której wykonywał konstrukcje służące do załadunku ropy i gazu ze złóż morskich na jednostki FSU. Dostarczone w lutym i kwietniu elementy trafiły na pola Martin Linge i Gina Krog, a obecnie trwają prace przy budowie kolejnej konstrukcji podwodnej do załadunku gazu na statek. Konstrukcje wykonywane przez EPG trafiają głównie na instalacje na Bałtyku i Morzy Północnym, ale spółce nie są obce też bardziej odległe kierunki. We wrześniu EPG wysłał do klienta ostatni z 39 elementów podwodnych na pole Kaombo, zlokalizowane w pobliżu wybrzeży Angoli.

Bardzo interesującym, a jednocześnie nietypowym projektem, była zrealizowana na początku 2016 r. budowa największej w Europie komory próżniowej dla Instytutu Lotnictwa w Warszawie. EPG wspólnie z Energopem wybudował i zainstalował komorę próżniową do testowania silników lotniczych. Co warte podkreślenia, komora jest przystosowana do przeprowadzania testów nawet na największych silnikach. Zmieści się w niej nawet odnotowany przez księgę rekordów Guinnesa GE90 – największy i najpotężniejszy silnik lotniczy, jaki dotychczas został skonstruowany, który napędza Boeingi 777.

Rok 2016 przyniósł szereg interesujących projektów z różnych dziedzin oraz nowe kontrakty na 2017 rok. O kolejnych realizacjach będziemy Państwa informować za pośrednictwem naszej strony interenowej.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.