ew
PGNiG nie doręczono jeszcze skargi Gazpromu na wyrok arbitrażu - poinformował w czwartek prezes PGNiG Jerzy Kwieciński. Jak podkreślił, Gazprom miał pełne prawo do takiej skargi, PGNiG się jej spodziewało, ale nie będzie ona miała wpływu na realizację wyroku.
We wtorek PGNiG poinformowało, że dowiedziało się o złożeniu przez Gazprom do Sądu Apelacyjnego w Sztokholmie skargi na wyrok arbitrażu w sporze z polską spółką.
„Gazprom miał pełne prawo do złożenia takiej skargi w sądzie powszechnym i się tego spodziewaliśmy. Ale nie ma ona wpływu na realizację wyroku arbitrażu. Jest on realizowany” - oświadczył w czwartek Kwieciński na konferencji nt. wyników za I kwartał 2020 r.
Jak zaznaczył, sąd powszechny nie będzie się zajmował kwestiami merytorycznymi, a co najwyżej proceduralnymi. „W naszej ocenie nie ma żadnych podstaw do uchylenia wyroku arbitrażu” - dodał Kwieciński.
Prezes PGNiG podkreślił, że po wyroku arbitrażu „relacje z Gazpromem weszły na normalną ścieżkę, rozliczamy się według nowej formuły, gaz płynie, my płacimy, ale już nowe ceny”.
30 marca 2020 r. PGNiG wygrało w arbitrażu spór z Gazpromem o ceny gazu w kontrakcie jamalskim. Na mocy wyroku trybunału w Sztokholmie nowa cena ma być naliczana od 1 listopada 2014 r. Polski koncern oszacował, że powinien odzyskać od Gazpromu ponad 6 mld zł nadpłaty i zapowiedział podjęcie kroków w tym kierunku.
Trybunał zmienił formułę naliczania ceny w kontrakcie jamalskim w ten sposób, że jest ona w znaczący sposób powiązana z cenami na rynku europejskim, znacznie bardziej rynkowa i zbliżona do ceny, po jakiej PGNiG sprzedaje gaz odbiorcom.
Miesiąc później PGNiG otrzymało od Gazpromu deklaracje stosowania się do nowych warunków cenowych kontaktu jamalskiego. Polska spółka dostała też korektę do faktury za zakup gazu za marzec 2020 r.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej