ew/Offshore-Energy
Norweska firma Yara poinformowała, że prace przy pierwszym na świecie w pełni autonomicznym i elektrycznym kontenerowcu Yara Birkeland zostały wstrzymane z powodu pandemii koronawirusa. Zgodnie z planem, jednostka miała być dostarczona w pierwszym kwartale tego roku.
Kadłub statku Yara Birkeland został zwodowany w lutym 2020 r. w Vard Braila w Rumunii. W maju ma dotrzeć do Vard Brevik w Norwegii, gdzie zostanie wyposażony w różne systemy kontroli i nawigacji oraz poddany testom przed dostarczeniem do Yara. Ze względu na pandemię oraz związanymi z nią restrykcjami, termin ten może ulec zmianie.
Za realizacją projektu stoją dwie firmy – Yara International oraz Kongsberg Gruppen. Osoby odpowiedzialne za projekt Yara Birkeland, jak obecnie nazywany jest statek, wskazują, że zapoczątkuje on ekonomiczną i ekologiczną rewolucję. Nie tylko pozwoli na ograniczenie kosztów, ale wyeliminuje emisję szkodliwych związków.
W jednostce przewidziano całą gamę rozwiązań, które mają sprawić, że żegluga będzie efektywna oraz bezpieczna. Statek wyposażony zostanie w aparaturę GPS. Oprócz tego pojawią się na nim kamery, czujniki oraz radar. Rejsy przez niego wykonywane nadzorowane będą za pośrednictwem trzech centrów.
Statek będzie mógł zabrać na swój pokład 100 jednostek ładunkowych. Zgodnie z planami, ma obsługiwać połączenie pomiędzy portami w południowej części Norwegii. Podczas kursu będzie obsługiwać ok. 60-kilometrowy dystans.
Koszt budowy wyniesie ok. 25 milionów dolarów, co oznacza, że będzie ok. trzykrotnie wyższy niż budowa statku towarowego o podobnych rozmiarach. Ale nakłady powinny szybko się zwrócić. Koszty jego eksploatacji mają być bowiem w skali roku aż o ok. 90 procent niższe.
Choć będzie to statek mogący poruszać się bez załogi, w fazie testów działanie wszystkich układów będzie nadzorowane przez obecną na pokładzie osobę.
Pojawienie się statku bezzałogowego będzie oczywiście niemałą rewolucją. Eksperci podkreślają jednak, że zwłaszcza początkowo taka żegluga będzie się odbywać na krótkich trasach. Wdrożenie takich statków na dalekich dystansach zajmie lata. Warto też przypomnieć, że dopiero w 2020 r. mają się pojawić opracowane przez IMO regulacje dotyczące żeglugi bezzałogowej. Dopiero wtedy statki takie jak Yara Birkeland będą mogły pływać w pełni bezzałogowo.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich