• <
nauta_2024

Powstała pierwsza na świecie firma przewozów bezzałogowych (wideo)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Powstała pierwsza na świecie firma przewozów bezzałogowych (wideo)

Partnerzy portalu

Powstała pierwsza na świecie firma przewozów bezzałogowych (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Technologia autonomicznych statków ma szanse zmienić cały świat. Może sprawić, że przewozy morskie staną się najwydajniejszą i najbezpieczniejszą alternatywą transportu. Dwie norweskie firmy: przewoźnik Wilhelmsen i przedsiębiorstwo technologiczne KONGSBERG, połączyły właśnie siły i stworzyły Massterly. Firma zacznie w pełni funcjonować od sierpnia tego roku i będzie oferować komplet usług dotyczących statków autonomicznych. Od samego projektowania, przez systemy sterowania aż do usług logistycznych i operacyjnych.

"Norwegia to państwo o bogatej historii morskiej. Dość naturalnym jest, że zajmujemy czołowe miejsce w rozwoju autonomicznych przewozów morskich. Poprzez stworzenie nowej firmy Massterly, robimy kolejny krok w tej wyjątkowej historii. Tworzymy infrastrukturę i narzędzia do projektowania i obsługi autonomicznych statków. Nie zapominamy też o rozwiązaniach logistycznych związanych z nowymi operacjami morskimi. Wiemy, że nowa technologia masowo zmniejszy koszty na wszystkich poziomach i znajdzie zastosowanie u wszystkich, którzy korzystają z transportu.", powiedział Thomas Wilhelmsen, CEO grupy Wilhelmsen.

Branża morska jest jedną z najbardziej archaicznych jeżeli chodzi o system zarządzania, który nie przeszedł gruntownych restrukturyzacji od wielu lat. Bez zastanowienia można powiedzieć, że dalszy rozwój technologii wymusi na operatorach i armatorach modernizację sposobu, w jaki zarządza się flotą statków. Christopher J. Wiernicki, CEO American Bureau of Shipping, w jednym z wywiadów stwierdził, że przeżywamy kolejną rewolucję technologiczną. Tak jak w XVIII światowa gospodarka zdecydowanie zmieniła się pod wpływem wprowadzenia nowych standardów, tak teraz musimy dostosowywać się do nieustannie rozwijających się technologii informatycznych, które mają coraz większy wpływ na wszystkie dziedziny życia.

Również transport morski jako duża gałąź handlu międzynarodowego oraz użytkownik technologii musi poczynić zdecydowane kroki, żeby nadążyć za światowym postępem. Transport towarów morzem to zdecydowanie najtańszy i najbardziej ekologiczny sposób przewozu. Dodatkowe zmniejszenie kosztów utrzymania statku, jeszcze bardziej podkreśliłoby przewagę jednostek pływających. Znacznie poprawiłoby to konkurencyjność transportu ShortSea, którego największymi rywalami jest kolei i transport drogowy. Projekt autonomicznych statków zgadzałby także się z ideami wielu nowoczesnych firm, dla których postęp jest jednym z filarów funkcjonowania. Każdy z dyrektorów takich firm chciałby mieć możliwość pochwalenia się przed swoimi partnerami biznesowymi, że jego dostawy realizowane są w pełni automatycznie.

Massterly będzie miał centra kontroli lądowej ustanowione w celu monitorowania i obsługi autonomicznych statków w Norwegii i na całym świecie. 

"Dzięki połączeniu 360-letniej tradycji, Massterly skorzysta z unikalnej technologicznej wiedzy i rozwiązań KONGSBERG, a także z doświadczenia  Wilhelmsen w zakresie logistyki i zarządzania statkami. Pozycja Norwegii jako wiodącego państwa morskiego stwarza również możliwości rozwoju kadry morskiej nowej generacji "- poinformowały firmy we wspólnym oświadczeniu, w którym zaprezentowały nową spółkę.

"Autonomia i zdalne operacje są ważnym wydarzeniem dla przemysłu morskiego, a wiodąca pozycja Norwegii stała się możliwa dzięki ścisłej współpracy norweskiego klastra morskiego z norweskimi władzami. W ostatnich latach nastąpił gwałtowny rozwój napędzany znacznym wzrostem zapotrzebowania klientów na całym świecie, z tradycyjnego przemysłu morskiego i innych. Kiedy autonomiczne statki staną się rzeczywistością (a nastąpi to wkrótce), Massterly będzie miał kluczowe znaczenie dla cyfryzacji infrastruktury i operacji ", mówi Geir Håøy, prezes i dyrektor generalny KONGSBERG.

Jak dodaje Wilhelmsen: "Obecnie jesteśmy na samym początku tej drogi, ale widzimy i wierzymy, że w niedalekiej przyszłości pojawi się ogromne zainteresowanie dla tego rodzaju usług. Na początku, z autonomicznych statków będzie korzystała żegluga bliskiego zasięgu. Oznacza to również, że transport drogowy może przenieść się na morze. Korzyścią jest oczywiście zwiększona wydajność i redukcja emisji. Dla Norwegii jako państwa morskiego będzie to ważny wkład w osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju ONZ ".

Kluczowe wydarzenie w historii dążenia Norwegii do autonomicznej żeglugi nastąpiło w maju 2017 r. Właśnie wtedy zaprezentowano pierwszy na świecie w pełni elektryczny i autonomiczny statek kontenerowy YARA Birkeland. Będzie on przewoził produkty z fabryki Yara's Porsgrunn do norweskich portów Brevik i Larvik, począwszy od 2019 r. Statek rozpocznie od rejsów z załogami, ale niewykluczone, że przejdzie do trybu autonomicznego po odbytych próbach.

etmal_790x120_gif_2020
Źródło:
gcaptain.com

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.