ew
Dzięki wsparciu kapitałowemu PFR spółka Ferrum zrestrukturyzowała się i uruchomiła jedną z najnowocześniejszych w Europie linii do produkcji rur niezbędnych do budowy wielkich rurociągów. Ma już potencjalnych kontrahentów.
"Mogę śmiało powiedzieć, że dzięki nowym akcjonariuszom czyli Polskiemu Funduszowi Rozwoju kierowanemu przez prezesa Pawła Borysa, panu Markowi Warzesze oraz funduszom zarządzanym przez Credit Value Investments wracamy na rynek, jako spółka oddłużona, dokapitalizowana i wzmocniona o nową linię - mówi cytowany w komunikacie PFR prezes Ferrum Krzysztof Kasprzycki.
Uważa on, że dzięki tej inwestycji firma będzie mogła samodzielnie startować do nowej umowy ramowej oraz innych strategicznych projektów Gaz-Systemu. Wyjaśnił, że rury spiralnie spawane, do tej pory nie były produkowane w Polsce, musiały być sprowadzane zza granicy. "Teraz jest szansa, że te pieniądze zostaną w kraju i będą wspierać rozwój polskiej gospodarki" – uważa Kasprzycki.
Aktualnie w Europie podobne linie działają jedynie w Grecji, Turcji i w Niemczech. Dzięki tej linii rozbudowanej na bazie Bendera, Ferrum ma szanse stać się potentatem w produkcji rur spiralnie spawanych nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej.
Obecnie potencjał techniczny spółki oraz możliwości produkcyjne pozwalają na realizowanie dostaw nie tylko na rynek krajowy, ale również krajów UE oraz rynki międzynarodowe. Nowa linia umożliwi zwiększenie mocy produkcyjnych z około 120 tysięcy ton do 200 tysięcy ton rur rocznie.
Inwestycja była możliwa dzięki zaangażowaniu kapitałowemu oraz wsparciu Polskiego Funduszu Rozwoju, który w maju 2017 r. poprzez swój fundusz, kupił nową linię oraz ustalił sposób jej wykorzystania i przejęcia przez Ferrum. Ponadto Ferrum otrzymało w ramach pożyczki ok. 100 mln zł, które zostało przeznaczone na kapitał obrotowy.
"Ferrum to firma z ogromnym potencjałem (...) . Dzięki inwestycji modernizacja i rozbudowa polskiej sieci gazociągowej może być realizowana w oparciu o komponenty produkowane w kraju - twierdzi cytowany w informacji PFR członek zarządu PFR Bartłomiej Pawlak. Dodaje też, że dzięki położeniu geograficznemu polskie rury będą bardzo konkurencyjne cenowo dla odbiorców w Europie.
"Nie bez znaczenia jest też fakt, że dzięki rozszerzeniu naszego asortymentu i zdolności produkcyjnych możemy zwiększyć udział na rynku UE oraz w eksporcie - uważa prezes Kasprzycki. Dodaje, że poprzez zbudowanie referencji Ferrum będzie mogło stopniowo uczestniczyć w międzynarodowych przetargach zarówno bezpośrednio jak i w ramach konsorcjów. Uważa, że zdobycie nowych kompetencji umożliwi spółce realizację dostaw dla między innymi takich międzynarodowych koncernów jak Total, BP, ONV, SHELL, ABB.
"Po wstępnych zapytaniach ofertowych wnioskujemy, że linia będzie w znacznym stopniu wykorzystana" - twierdzi. Prezes przyznaje, że wiele osób i instytucji z niedowierzaniem obserwowało toczący się proces realizacji przedsięwzięcia stopniowo nabierając przekonania do jego zasadności biznesowej. "Dzisiaj następuje nowe otwarcie dla Ferrum – twierdzi Kasprzycki.
Linię będzie obsługiwało 36 osób produkcyjnych w ramach trzech zmian. Razem z linią zostało również kupione kompletnie wyposażone laboratorium badawcze oparte na najwyższej klasy urządzeniach tj.: Zwick/Roell, Spectro/Amatek czy Leica. Ferrum planuje oprócz badań na własny użytek, wykorzystywać je komercyjnie
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej