Marek Nowak
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową opublikował raport "Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2016". Podregion szczeciński został uznany za wysoce atrakcyjny dla inwestycji przemysłowych, a trójmiejski za przeciętny, oba zostały też uznane za niezwykle atrakcyjne dla inwestycji związanych z nowymi technologiami.
Raport jest efektem projektu badawczego realizowanego corocznie przez zespół Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce. Szczegółowo oceniona została atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów, choć trzeba przyznać, że kształtuje się ona różnie zależnie od kryteriów stosowanych przez badaczy.
W tym konkretnym badaniu uznano, że na atrakcyjność dla działalności przemysłowej wpływa przede wszystkim liczba pracujących w sektorze przemysłowym oraz liczba absolwentów szkół zawodowych. Brano tez pod uwagę dostępność transportową, koszty pracy, zasoby pracy, infrastrukturę gospodarczą, poziom rozwoju gospodarczego, stopień ochrony środowiska przyrodniczego i poziom bezpieczeństwa powszechnego.
Najwyższym poziomem atrakcyjności inwestycyjnej charakteryzują się głównie podregiony o charakterze metropolitalnym. Największe miasta oferują po prostu bardzo dobrą dostępność komunikacyjną, uwarunkowaną w dużej mierze obecnością międzynarodowego portu lotniczego, i dobrze rozwiniętą infrastrukturę gospodarczą.
– Atrakcyjność inwestycyjna jest rozumiana jako zdolność skłonienia do inwestycji poprzez oferowanie kombinacji korzyści lokalizacji możliwych do osiągnięcia w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej – wyjaśnia Stanisław Szultka, dyrektor zarządzający Obszaru Badawczego Przedsiębiorstwa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku.
Choć raport nie dotyczył bezpośrednio przemysłu stoczniowego i okrętowego, potwierdza tendencje rozwojowe w regionach tradycyjnie z nim związanych. Wpisują się w ten trend między innymi; inteligentna specjalizacja województwa pomorskiego - Technologie offshore i portowo-logistyczne, inicjatywa rozwoju start up'ów morskich w gdańskim inkubatorze przedsiębiorczości STARTER, innowacyjne projekty technologiczne propagowane ostatnio na konferencji w Szczecinie konferencji Polski Przemysł Stoczniowy - Technologiczne i Organizacyjne Wyzwania.
Najmniejszą atrakcyjnością cechują się natomiast słabo skomunikowane z dużymi metropoliami oraz nieposiadające odpowiednich – zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym – zasobów pracy obszary peryferyjne. Są one skupione przede wszystkim we wschodniej części kraju.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej