pc
Polska Grupa Energetyczna chce wydzielić bałtyckie projekty wiatrowe do osobnej spółki, a następnie znaleźć dla niej inwestora – poinformował „Puls Biznesu”. Dziennik podkreślił, że przygotowania już się zaczęły. Jak podali rozmówcy „PB”, dyrektorem nowego departamentu najprawdopodobniej zostać ma Monika Morawiecka, obecnie szefowa działu strategii w PGE, a prywatnie kuzynka premiera Mateusza Morawieckiego.
W PGE Morawiecka od samego początku związana była z projektami dotyczącymi morskiej energetyki wiatrowej. „Puls Biznesu” podał, że nowy departament w ciągu kilku lub kilkunastu miesięcy ma przekształcić się w spółkę, co następnie umożliwi poszukiwanie partnera zainteresowanego inwestycjami w offshore.
Jak wynika z kwartalnego sprawozdania finansowego PGE za okres 3 i 9 miesięcy, 31 sierpnia tego roku PGE Polska Grupa Energetyczna kupiła od PGE Energia Odnawialna wszystkie udziały w spółkach Elektrownia Wiatrowa Baltica-1, Elektrownia Wiatrowa Baltica-2 oraz Elektrownia Wiatrowa Baltica-3. Przeniesienie własności nastąpiło 3 września.
Kilka dni temu podczas Kongresu 590 w Rzeszowie Henryk Baranowski, prezes PGE, podkreślał, że spółka rozwija offshore, bo to wydaje się najbardziej perspektywiczne. Powiedział, że obecnie trwają badania wietrzności, a za chwilę prowadzone będą badania dna morskiego. Wskazał, że status „ready to build” spółka osiągnąć ma pod koniec 2021 r., tak by pierwsze farmy wiatrowe na morzu mogły zacząć funkcjonowanie około trzech lat po tej dacie. Przypomniał, że szacowany CAPEX dla morskiej farmy wiatrowej o mocy 1 000 MW wynosi ok. 12 mld zł, z czego 30% to koszt przyłącza. Dodał, że technologia tanieje, a PGE będzie chciało zmaksymalizować udział polskich przedsiębiorstw w budowie i eksploatacji morskich farm.
Do roku 2030 PGE planuje stworzenie na Bałtyku instalacji o mocy 2,5 GW. W ramach transformacji w kierunku niskoemisyjnym natomiast grupa chce uniknąć emisji CO2 na poziomie 60 mln ton w latach 2016-2026.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej