pc
Prawie 2 mld zł na inwestycje w ciągu najbliższych czterech lat zamierza przeznaczyć PERN po połączeniu ze swoją spółką zależną OLPP, co stanie się z początkiem 2018 r. PERN chce pełnić rolę podmiotu, który porządkuje krajowy rynek ropy naftowej i paliw.
„W następnych czterech latach chcemy wydać do 2 mld zł na inwestycje związane z rozwojem sektora transportu i magazynowania ropy naftowej, a także transportu, magazynowania i obrotu paliwami na poziomie hurtowym” – powiedział wiceprezes PERN Rafał Miland podczas środowej konferencji prasowej w bazie spółki w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem.
Jak zaznaczył, by zrealizować planowane inwestycje PERN musi być silnym, zintegrowanym podmiotem i temu właśnie celowi służy przede wszystkim połączenie z OLPP jako spółką przejmowaną. Dodał, że proces integracji PERN i OLPP jest zarazem elementem porządkowania krajowego rynku ropy naftowej i paliw.
„Widzimy rolę PERN jako podmiotu, który porządkuje rynek ropy naftowej i paliw, który odpowiada za te segmenty, na których się zna, do których jest przeznaczony, czyli przeładunek ropy naftowej, transport rurociągowy i magazynowanie, w tym zapasów interwencyjnych, a także transport rurociągowy i magazynowanie paliw” – powiedział Miland. „W żadnym wypadku, i to trzeba jasno podkreślić, nie będziemy i nie zamierzamy się wtrącać czy to w produkcję paliw, czy w rafinację ropy naftowej, czy też w sektor dystrybucyjny” – dodał wiceprezes PERN.
Miland, wymieniając planowane przez PERN strategiczne inwestycje, przypomniał, iż w ostatnim czasie spółka ogłosiła przetarg na budowę w swej bazie magazynowej w Gdańsku dwóch zbiorników na ropę naftową o pojemności po 100 tys. metrów sześc. każdy. „W najbliższym czasie będziemy też ogłaszać przetarg na rozbudowę naszego gdańskiego Terminala Naftowego. Planujemy jego powiększenie o ponad 360 tys. metrów sześc. pojemności. A powiększone pojemności magazynowe są nam i naszemu krajowi niezbędne. Ilość pojemności magazynowych jest wprost proporcjonalna do rozwoju rynku, a ten rynek ropy i paliw w Polsce bardzo dobrze się rozwija” – oświadczył wiceprezes PERN.
Dodał, iż także w segmencie paliwowym PERN planuje rozbudowę pojemności baz magazynowych, którymi obecnie zarządza OLPP. „Tu mówimy o budowie nowych pojemności paliwowych na ponad 300 tys. metrów sześc., z czego 100 tys. chcemy wybudować do końca przyszłego roku, a 200 tys. w kolejnych latach. Chodzi o to, byśmy mogli sprostać oczekiwaniom naszych klientów” – powiedział Miland.
Według niego, w efekcie połączenia PERN i OLPP, powstanie podmiot większy, będący w stanie jeszcze lepiej obsługiwać swych klientów, jak np. rafinerie, które obecnie są osobno klientami obu spółek. Miland zapewnił, że PERN przejmie wszystkie umowy i zobowiązania OLPP. „Jak będziemy razem, będziemy mogli zaoferować wspólną usługę, którą można porównać one-sto-shop, gdzie będziemy mogli obsłużyć kompleksowo naszych klientów rafineryjnych, nie zapominając też o innych, bo są klienci, którzy korzystają tylko z usług oferowanych przez bazy paliw albo tylko z usług baz surowcowych, czy transportu rurociągowego” – wyjaśnił wiceprezes PERN.
Podkreślił, że plan integracji PERN i OLPP posiada już wszystkie wymagane zgody korporacyjne. Potwierdził, że przewidywany moment połączenia to początek przyszłego roku. „Jest składany wniosek do Sądu Rejestrowego o wpisanie z dniem 2 stycznia 2018 r. połączonego podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego” – dodał.
Miland poinformował, iż w ramach procesu integracji z OLPP zostało zawarte pod koniec września porozumienie społeczne ze związkami zawodowymi działającymi PERN w sprawie gwarancji pracowniczych. Przyznał, iż podobne porozumienie jest jeszcze negocjowane ze związkami z OLPP, w tym także z tamtejszą „Solidarnością”, która - jak zaznaczył - powróciła do prowadzonych tam rozmów, niezależnie od prowadzonego sporu zbiorowego, który obecnie znajduje się w fazie wyboru mediatora.
Na pytanie, w jakim terminie spodziewane jest porozumienie społeczne w ramach negocjacji ze związkami z OLPP, wiceprezes PERN odparł: „Myślę, że w październiku ono musi być, dlatego, że elementem tego porozumienia jest również zmiana w istniejącym jeszcze Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy w OLPP”. Przyznał, że następne spotkanie negocjacyjne ze związkami OLPP planowane jest na 12 października.
W ramach prowadzonego od lipca sporu zbiorowego „Solidarność” z OLPP domaga się m.in. podpisania porozumienia transferowego, które „w sposób realny daje gwarancje trwałości pracy oraz rozwoju zawodowego pracowników, zabezpiecza liczbę etatów i gwarancje pracy”. Związek wystąpił do ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego o przyjęcie roli mediatora.
PERN to państwowy podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który na terenie kraju zarządza siecią ponad 2,5 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc. Spółka tłoczy ropę rurociągiem „Przyjaźń” z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu i do swojego Terminalu Naftowego.
OLPP jest spółką zależną PERN, która powstała w 1997 r. To największy w Polsce podmiot specjalizujący się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, który posiada 19 baz magazynowych i ok. 60-proc. udział w krajowym rynku tego segmentu. W magazynach OLPP o pojemności ok. 1,8 mln metrów sześc. składowane są paliwa do bieżącej dystrybucji i w ramach rezerw państwowych.
Grupa kapitałowa PERN w 2016 r. osiągnęła ponad 1,2 mld zł przychodów i 368 mln zł zysku netto, a sam PERN wypracował w tym czasie przychody na poziomie 734 mln zł i zysk netto w wysokości 319 mln zł.
Konferencja prasowa w należącej do PERN bazie magazynowej ropy naftowej w Miszewku Strzałkowskim, największym tego typu obiekcie w Polsce, odbyła się m.in. jako wstęp do organizowanego przez Centrum Gospodarcze im. M. Kopernika panelu „Bezpieczeństwo surowcowe Polski. Możliwości i oczekiwania”, który odbędzie się w czwartek w Płocku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española