ew
Nieco ponad dwa miesiące do ukończenia Acta Centaurus - nowoczesnej jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych. Ostatnie prace są wykonywane w norweskiej stoczni Ulstein Verft a zespół holenderskiego operatora Acta Marine, do którego należy statek, codziennie dogląda postępów przy realizacji tego projektu.
Acta Centaurus powstaje według projektu SX195 opracowanego przez biuro projektowe Ulstein Design & Solutions AS. Statek Ma 93 m długości, 18 m szerokości, 3 200 t nośności i 6 metrów zanurzenia. Powierzchnia jego pokładu to 500 m2. Jednostka typu SOV (service operation vessel) będzie pracowała przy budowie, montażu i konserwacji morskich farm wiatrowych. Statek został wyposażony w hybrydowy pakiet akumulatorów, lądowisko dla śmigłowców oraz w teleskopowy system kompensacji ruchu zamontowany na zintegrowanej wieży z regulacją wysokości i podnośnikiem ładunku lub załogi. Dodatkowo rozwiązania X-BOW i X-STERN oraz specjalny dźwig 3D (6 t udźwigu), trap SMST i windy zapewnią jednostce utrzymanie odpowiedniej pozycji podczas wchodzenia w falę oraz mniejsze zużycie energii. Acta Centaurus będzie wydajny i bezpieczny nawet przy 3-metrowych falach. Statek rozwinie prędkość 13 w., a na jego pokładzie będzie mogło pracować 120 osób. Innym zadaniem jednostki będzie transfer personelu i ładunków do miejsca pracy (Walk-to-Work), jak również zostanie przeznaczona do obsługi innych obszarów offshore, jak ropa i gaz.
Nazwa statku pochodzi od gwiazdozbioru Centaura, jednej z największych konstelacji na niebie. Nawiązuje również do mitologicznego centaura, który w starożytnej Grecji przedstawiany był jako pół człowiek, pół koń.
Przypomnijmy, że gdyńska stocznia CRIST również wzięła udział w tym projekcie. Na początku grudnia zakończyła budowę częściowo wyposażonej jednostki i przekazała ją na dalsze prace norweskiej stoczni Ulstein Verft AS.
Jak powiedział kierownik projektu, Marcus de Greef: "Główne wyposażenie, takie jak trap czy dźwig zostało już zainstalowane, zamontowaliśmy również pokład dla śmigłowców. W najbliższych tygodniach skupimy się na uruchomieniu systemu napędowego i ostatnich pracach wykończeniowych w kabinach. Ostatecznym etapem będą oczywiście próby morskie."
Acta Centaurus powstaje na zamówienie holenderskiego armatora Acta Marine. To siostrzana jednostka statku Acta Auriga, w budowie którego także brała udział stocznia CRIST. Obie jednostki razem z trzecim statkiem, Acta Orion, tworzą flotę Acta Marine przeznaczoną do obsługi morskich farm wiatrowych. Częściowo wyposażony kadłub Acta Orion również powstał w Polsce – zbudowała go Stocznia Partner z Polic.
Nowoczesny Acta Centaurus zamówiono 6 lutego tego roku, cięcie blach odbylo się 15 lutego.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth