ew
Nieco ponad dwa miesiące do ukończenia Acta Centaurus - nowoczesnej jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych. Ostatnie prace są wykonywane w norweskiej stoczni Ulstein Verft a zespół holenderskiego operatora Acta Marine, do którego należy statek, codziennie dogląda postępów przy realizacji tego projektu.
Acta Centaurus powstaje według projektu SX195 opracowanego przez biuro projektowe Ulstein Design & Solutions AS. Statek Ma 93 m długości, 18 m szerokości, 3 200 t nośności i 6 metrów zanurzenia. Powierzchnia jego pokładu to 500 m2. Jednostka typu SOV (service operation vessel) będzie pracowała przy budowie, montażu i konserwacji morskich farm wiatrowych. Statek został wyposażony w hybrydowy pakiet akumulatorów, lądowisko dla śmigłowców oraz w teleskopowy system kompensacji ruchu zamontowany na zintegrowanej wieży z regulacją wysokości i podnośnikiem ładunku lub załogi. Dodatkowo rozwiązania X-BOW i X-STERN oraz specjalny dźwig 3D (6 t udźwigu), trap SMST i windy zapewnią jednostce utrzymanie odpowiedniej pozycji podczas wchodzenia w falę oraz mniejsze zużycie energii. Acta Centaurus będzie wydajny i bezpieczny nawet przy 3-metrowych falach. Statek rozwinie prędkość 13 w., a na jego pokładzie będzie mogło pracować 120 osób. Innym zadaniem jednostki będzie transfer personelu i ładunków do miejsca pracy (Walk-to-Work), jak również zostanie przeznaczona do obsługi innych obszarów offshore, jak ropa i gaz.
Nazwa statku pochodzi od gwiazdozbioru Centaura, jednej z największych konstelacji na niebie. Nawiązuje również do mitologicznego centaura, który w starożytnej Grecji przedstawiany był jako pół człowiek, pół koń.
Przypomnijmy, że gdyńska stocznia CRIST również wzięła udział w tym projekcie. Na początku grudnia zakończyła budowę częściowo wyposażonej jednostki i przekazała ją na dalsze prace norweskiej stoczni Ulstein Verft AS.
Jak powiedział kierownik projektu, Marcus de Greef: "Główne wyposażenie, takie jak trap czy dźwig zostało już zainstalowane, zamontowaliśmy również pokład dla śmigłowców. W najbliższych tygodniach skupimy się na uruchomieniu systemu napędowego i ostatnich pracach wykończeniowych w kabinach. Ostatecznym etapem będą oczywiście próby morskie."
Acta Centaurus powstaje na zamówienie holenderskiego armatora Acta Marine. To siostrzana jednostka statku Acta Auriga, w budowie którego także brała udział stocznia CRIST. Obie jednostki razem z trzecim statkiem, Acta Orion, tworzą flotę Acta Marine przeznaczoną do obsługi morskich farm wiatrowych. Częściowo wyposażony kadłub Acta Orion również powstał w Polsce – zbudowała go Stocznia Partner z Polic.
Nowoczesny Acta Centaurus zamówiono 6 lutego tego roku, cięcie blach odbylo się 15 lutego.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej