pc
Opóźnia się przekazanie okrętu Ślązak. Marynarka Wojenna miała otrzymać go w marcu tego roku, jednak nie udało się dotrzymać tego terminu. O sprawie poinformowało Radio Gdańsk.
– Wszystkie próby, które były pod kontrolą Stoczni Wojennej, zostały wykonane. Mowa o próbach artyleryjskich, napędu, łączności, nawigacji i wielu innych. Tę informację, zgodnie z umową, przekazaliśmy Inspektoratowi Uzbrojenia 29 marca. Problem w tym, że nie przeprowadzono części prób, które nie są zależne od nas – poinformował Radio Gdańsk Konrad Konefał, prezes PGZ Stoczni Wojennej, zapewniając, że wina tym razem nie leży po stronie zakładu.
Dodał, że nadal nie udało się m.in. przeprowadzić próby lądowania wojskowego śmigłowca na pokładzie patrolowca. Do tych prób przymierzano się dwukrotnie, jednak, jak powiedział Radiu Gdańsk Konefał, „z różnych względów to się nie udało”.
– Obecnie badane są też pola fizyczne okrętu, co również jest skomplikowaną procedurą, przeprowadzaną przez wojskowe agendy, a nie przez stocznię. Chciałbym wyraźnie podkreślić, że do przeprowadzenia pozostały już tylko te próby, które nie są w stu procentach zależne od stoczni – poinformował Radio Gdańsk Konefał.
Patrolowiec Ślązak ma 95 m długości, 13 m szerokości oraz 1 800 t wyporności. Prędkość maksymalna jednostki ma wynosić ok. 30 w. Na uzbrojenie okrętu składają się 76-milimetrowa armata OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Okręt pierwotnie budowany był jako korweta.
Do głównych zadań Ślązaka należeć będą: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie; udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.
Ślązak jest budowany od 2001 r., gdy polski rząd rozpoczął realizację programu „Gawron”, mającego zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet. Jednostki miały być oddane w 2009 r., jednak w państwowym budżecie wciąż brakowało pieniędzy na dokończenie projektu. Stopniowo ograniczano także liczbę korwet, aż pozostał tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld zł. Ostatecznie MON zadecydował, że nie będzie dalej budował tej jednostki. Gotowy kadłub, w który zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę patrolowca Ślązak.
Chrzest Ślązaka odbył się w lipcu 2015 r. Matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze, który był dowódcą Marynarki Wojennej w latach 1989-1996.
Ślązak w liczbach
Długość całkowita – 95,2 m;
Szerokość – 13,5 m;
Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
Zanurzenie – 3,6 m;
Wyporność standardowa – ok. 1 800 ton;
Autonomiczność – 30 dni;
2 silniki główne o mocy 2 x 3 240 kW;
Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
Prędkość max. 30 węzłów +;
Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2 000 Mm;
Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4 500 Mm;
Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.
Planowane uzbrojenie
System dowodzenia wraz z konsolami - dostawca firma THALES;
Armata morska OTO MELARA - 76 mm;
2 armaty MARLIN – WS - 30 mm;
4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
Stacja radiolokacyjna;
Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
Głowica optoelektroniczna;
System kierowania ogniem;
Środki łączności i nawigacji.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"