• <
KONGSBERG_2023

Norwegia zadziwiła branżę morską i zrzekła się udziałów o wielkości 15 milionów baryłek ropy

07.07.2015 12:46 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Norwegia zadziwiła branżę morską i zrzekła się udziałów o wielkości 15 milionów baryłek ropy

Partnerzy portalu

Norwegia zadziwiła branżę morską i zrzekła się udziałów o wielkości 15 milionów baryłek ropy - GospodarkaMorska.pl

Nikt nie może oskarżyć Norwegów o chciwość, po tym jak w czwartek ich rząd oddał ok. 15 milionów baryłek ropy ze złoża Johan Sverdrup.

To efekt decyzji norweskiego departamentu ds. ropy i energii, które przygotowało projekt podziału udziałów w tym gigantycznym złożu ropy. Decyzja wywołała poruszenie na świecie, gdyż norweski rząd zdecydował się wycofać udziały warte 15 milionów baryłek ropy z państwowych spółek Petoro AS oraz Det Norske Oljeselskap ASA. Zyskali na tym pozostali udziałowcy w złożu: Statoil, Lundin Petroleum oraz A.P. Moeller-Maersk.

Pierwszy podział udziałów w złożu miał miejsce w lutym tego roku. Wtedy Det Norske sprzeciwił się ustaleniom i zdał się na arbitraż norweskiego rządu. Nie była to jak widać dobra decyzja, gdyż teraz ich udziały zmniejszyły się o 0,32 proc. w porównaniu do lutego. W tym samym czasie Petoro straciło 0,48 proc. udziałów. Norweski rząd odmawia póki co komentarza w tej sprawie.

- To dziwna decyzja, biorąc pod uwagę, że obie spółki dałoby się przekonać do warunków pierwotnej umowy – powiedział Kjetil Bakken, analityk z szwedzkiej agencji Carnegie. - Wygląda to tak, jakby norweski rząd chciał ukarać te firmy za brak porozumienia i dać sygnał, że w przyszłości ministerstwo nie chce być arbitrem w podobnych sporach – dodał.

- Poprzednia umowa satysfakcjonowała wszystkich oprócz Det Norskie, więc była całkiem dobra – twierdzi Teodor Nilsen, analityk Swedbanku. - Wydaje się, że łatwiej było przekonać władze Det Norskie do akceptacji tego podziału niż rozpętać burzę – dodaje.

Z nowego podziału mogą cieszyć się pozostali udziałowcy. Statoil utrzymał swoje 40,03 proc. akcji, a udziały Lundiny i Maerska wzrosły (o 0,5 proc. i 0,3 proc.) do poziomu kolejno 22,6 proc. i 8,44 proc.

Johan Sverdrup to gigantyczne złoże będące jednym z najbardziej dochodowych projektów w przemyśle wydobywczym ostatnich lat. Położone na Morzu Północnym ok. 140 km na zachód od Stavanger złoże zostało odkryte przez Statoil oraz Lundin Petroleum w 2010 i 2011 roku. Przewiduje się, że może ono zawierać nawet 1,8 mld do 2,9 mld baryłek ekwiwalentu ropy, co pozwoli na wydobycie 550-650 tys. baryłek dziennie. Nie jest to jednak tania inwestycja – jej ukończenie ma kosztować nawet 14,8 mld dolarów.

Wydobycie ze złoża ma zacząć się w 2019 roku. Obecnie trwa konstrukcja podstawy platformy, która ma być ukończona i dostarczona na złoże w 2017 roku. Ze względu na olbrzymi rozmiar tego obiektu (26,5 tys. ton) będzie on przewożony największą na świecie pływającym dźwigiem Heeremas H-851 (260 metrów długości).

Przy budowie platformy na norweskim złożu udział bierze także polska grupa Vistal, producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych. Vistal wykona m.in. budowę części modułu wiertniczego, który jest drugim pod względem wielkości, z trzech modułów składających się na platformę wiertniczą. Prace przygotowawcze zostaną rozpoczęte w tym roku, a zakończenie realizacji kontraktu planowane jest na koniec 2016 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.