mk
Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej już po raz trzeci, we współpracy z partnerami branżowymi, organizuje międzynarodową konferencję, podczas której dyskutowany będzie wpływ, jaki morska energetyka wiatrowa może mieć na rozwój polskiej gospodarki.
W roku 2013 FNEZ oszacowała, że w polskim systemie energetycznym, przy uwzględnieniu istniejących warunków rynkowych, środowiskowych i społecznych, do roku 2030 może zostać zainstalowanych 6 GW w morskich farmach wiatrowych („MFW”). Od tego czasu, w kolejnych raportach eksperckich (EY, FNEZ, McKinsey & Company) wykazywano, jak ogromny potencjał gospodarczy może mieć rozwój tej technologii. Produkcja przez krajowy przemysł fundamentów, wież, kabli, statków konstrukcyjnych, morskich stacji transformatorowych, może wnieść 60 mld zł do produktu krajowego brutto i stworzyć 77 tysięcy miejsc pracy, tworząc nowoczesną, innowacyjną gałąź przemysłu morskiego.
Dziś rozwój projektów MFW oraz krajowej produkcji na rynek morskiej energetyki staje się faktem. Kolejne krajowe stocznie przygotowują linie produkcyjne wież i fundamentów, kolejne statki budowlane morskich konstrukcji obsługują zagraniczne budowy morskich elektrowni. Pierwsze projekty MFW na polskich obszarach morskich uzyskały decyzje środowiskowe, a dla kolejnych prowadzone są badania. Rozwój technologii umożliwia dynamiczny spadek kosztów wytwarzania energii przez morskie elektrownie wiatrowe, zapewniając jej już dziś konkurencyjność na rynku OZE.
Aby jednak morska energetyka mogła przyczynić się do reindustrializacji polskiej gospodarki, niezbędne są ambitne cele i odważne decyzje, które zapewnią stabilne warunki przygotowania tych trudnych projektów oraz zachęcą do kolejnych inwestycji w zdolności produkcyjne i innowacyjność polskiego przemysłu morskiego.
Konferencja FNEZ „Morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki” odpowie na zasadnicze pytania, w progu najważniejszych decyzji politycznych obecnego rządu:
Czy wykorzystamy ogromny potencjał energetyczny i gospodarczy polskiego morza?
Czy rozwój przemysłu morskiej energetyki znajdzie się na liście priorytetów gospodarczych rządu?
Czy energetyka wiatrowa na morzu stanie się jednym z najważniejszych kierunków rozwoju energetyki niskoemisyjnej Polski w kolejnej dekadzie?
Jaki kształt powinien przyjąć system wsparcia, aby umożliwić rozwój energetyki wiatrowej na morzu przy zachowaniu konkurencyjnych kosztów i maksymalizacji korzyści dla polskiego przemysłu morskiego?
Czy uda się zapewnić dostawy i obsługę budowy pierwszych morskich farm wiatrowych przez krajowy przemysł morski?
Czy uda się stworzyć w Polsce nowe fabryki kabli morskich i turbin wiatrowych, zapewniając tym samym kompletność łańcucha dostaw dla morskiej energetyki na Morzu Bałtyckim?
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii