PMK
Wraz z rozpoczęciem lodołamania na dolnej Odrze, lodołamacze zaczynają pracę z reguły od jeziora Dąbie w Szczecinie, będącego odbiornikiem kry lodowej z rzeki Odry i Warty. Następnie po wyłamaniu na jeziorze w lodzie rynny, lodołamacze kierowane są w górę rzeki. W miarę przemieszczania się czołówki lodołamaczy w górę do akcji włączane są kolejne lodołamacze liniowe, mające za zadanie rozbijanie dużych skupisk lodu na mniejsze elementy i niedopuszczenie do zatrzymania się spływającej kry lodowej.
Z uwagi na graniczny charakter rzeki Odry akcja lodołamania w dolnym biegu rzeki prowadzona jest wspólnymi siłami przez polskie i niemieckie lodołamacze. Zgodnie z Umową między RP i RFN o współpracy w dziedzinie gospodarki wodnej na wodach granicznych z dnia 19.05.1992 r. kierownictwo techniczne wspólnej akcji lodołamania sprawuje strona polska. Na podstawie Porozumienia administracyjnego z dnia 11.08.1997 r. o organizacji i współpracy w dziedzinie lodołamania na wodach granicznych rzeki Odry od km 542,4 do km 704,1 i rzeki Odry Zachodniej od km 0,0 do km 17,15, strona niemiecka wystawia do akcji lodołamania corocznie 6 do 7 własnych lodołamaczy, które włączają się do wspólnej akcji na Odrze już od Szczecina.
Z uwagi na rozległy ujściowy odcinek Odry charakteryzujący się silnym wpływem stałej i wiatrowej cofki odmorskiej, akcja lodołamania na dolnej Odrze prowadzona jest z głównej siedziby RZGW Szczecin, gdzie zlokalizowane jest Centrum Operacyjne.
Przygotowanie do akcji lodołamania 2016/2017
Prognozowane warunki pogodowe oraz temperatury powietrza spadające poniżej zera spowodowały pojawienie się pierwszych zjawisk lodowych. W dniach od 6 do 7 stycznia br. na Odrze granicznej zaobserwowano tworzący się śryż w granicy 10-15 %. W związku z wystąpieniem zjawisk lodowych polska i niemiecka administracja dróg wodnych uzgodniła redukcję, a następnie całkowite zdjęcie ze szlaku oznakowania żeglugowego. W dniu 9 stycznia Regionalny Zarząd Gospodarki w Szczecinie w porozumieniu z Urzędem Wodno-Żeglugowym w Eberswalde oraz w uzgodnieniu z Urzędem Żeglugi Śródlądowej poinformował użytkowników dróg wodnych o zamknięciu żeglugi na wszystkich drogach wodnych będących w administracji RZGW Szczecin z wyjątkiem granicznego odcinka Odry Zachodniej (km 0,0-17,10), który pozostał jeszcze otwarty.
Pierwsze dni akcji lodołamania 2016/2017
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, w dniu 9 stycznia, został poinformowany o rejsie jednostki towarowej rzeką Odrą Zachodnią z Niemiec, poprzez Hohensaaten w kierunku Szczecina. Jednostka ta pomimo zamkniętej żeglugi ze względu na zalodzenie drogi wodnej kontynuowała podróż na krajowym odcinku rzeki. Tego dnia w nocy statek utknął w lodzie w km 25,4 Odry Zachodniej. Dzień później kierownictwo akcji lodołamania podjęło decyzję o wysłaniu lodołamacza Dzik, aby pomógł wydostać się z lodu utkniętej jednostce. Wskutek uzgodnień administracyjnych, polski lodołamacz podjął współpracę z niemieckim lodołamaczem Usedom. Lodołamacze około godz. 9:30 uwolniły statek z lodu oraz połamały lód zalegający poniżej km 25,0, aby statek mógł bezpiecznie dopłynąć do portu w Szczecinie.
W pierwszych dniach akcji lodołamania, ze względu na trwające prace rozbiórkowe mostu Cłowego (km 737,6), niemożliwe było prowadzenie akcji lodołamania na rzece Regalicy i Odrze Wschodniej. Zgodnie z harmonogramem przesłanym przez wykonawcę rozbiórki zakończenie prac zaplanowano na dzień 11.01.2017 r.
W związku z powyższym akcja lodołamania na Regalicy i Odrze Wschodniej mogła rozpocząć się najwcześniej w połowie dnia, w środę, 11 stycznia. Rozpoczęcie akcji lodołamania, podczas prac rozbiórkowych, mogłoby doprowadzić do zagrożenia bezpiecze
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji
Belgia nie wyśle fregaty na Morze Czerwone. Winna awaria uzbrojenia
Przerażające odkrycie rybaków w Brazylii. W łodzi znaleźli dwadzieścia ciał w rozkładzie [wideo]
Nowa koncepcja dronów do zwalczania okrętów podwodnych elementem polityki obronnej Holandii
MSZ Iranu: statek MSC Aries został przejęty, ponieważ złamał prawo morskie