ew
12 marca, w stoczni Samsung Heavy Industries odbyła się uroczystość nadania nazwy dwóm nowym gazowcom dla monakijskiego armatora GasLog. Jedna z najnowszych jednostek otrzymała nazwę "GasLog Warszawa".
Dwa nowe gazowce są do siebie bardzo podobne. Pierwszy - GasLog Gladstone, który został przekazany przez stocznię, charakteryzuje się pojemnością ładunkową 174 000 m³. Jest przeznaczony do długoterminowej pracy w firmie Shell. Kolejny, z Warszawą w nazwie ma nieco większą ładowność (180,000 m³) a koszt jego budowy szacuje się na 190 mln USD.
Obie jednostki wyposażone są w cztery zbiorniki membranowe zintegrowane z kadłubem. GasLog obecnie ma w swojej flocie 32 jednostki, w tym aż 25 gazowców do przewozu LNG. W kolejce do odbioru czeka ponadto dziewięć kolejnych takich jednostek. W październiku ubiegłego roku, GasLog zakupił 100 procent udziałów w spółce, która jest właścicielem i czarteruje statek Metane Becki Anne od monakijskiego armatora. Kwota transakcji opiewała na 207,4 miliona dolarów.
Tylko w roku 2018 zamówiono 33 nowe zbiornikowce do przewozu skroplonego gazu ziemnego. To ogromna różnica w porównaniu z latami poprzednimi. Cały rok 2017 zamknął się z 17 zakontraktowanymi jednostkami a 2016 – z zaledwie 6. Tym samym, rynek statków do przewozu LNG jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w sektorze morskim i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja się utrzyma.
Rynek handlu gazem nieustannie się powiększa, koszt zakupu nowych jednostek jest stosunkowo niski a ceny frachtów - wysokie. Co więcej, popyt na LNG w Azji dynamicznie rośnie. Szczególnie w Chinach, w których popyt wzrósł aż o 50 % w pierwszej połowie tego roku.
W latach 2015-2020 wydobycie i obrót gazem ziemnym ma zwiększać się o 150 mln ton rocznie. Dla porównania, w latach 2010-2015 wzrost ten wynosił jedynie 20 ml ton na rok. Z tego wzrostu skorzysta cały sektor statków LNG.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej