PMK
Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie duńskiej firmy LM Wind Power przez amerykański koncern General Electric. LM Wind to globalny lider w produkcji łopat do wiatraków. Jeden z zakładów LM Wind jest zlokalizowany w Goleniowie pod Szczecinem.
Informacja o przejęciu LM Wind Power przez GE pojawiła się w październiku ubiegłego roku. Teraz na to przejęcie zgodziła się Komisja Europejska, uznając, że jest ono zgodne z unijnym prawem.
Bruksela stwierdziła, że przejęcie nie wpłynie na naruszenie konkurencji na rynku europejskich producentów elektrowni wiatrowych, wśród których wymienia w komunikacie firmy Siemens, Vestas, MHI Vestas, Nordex i Senvion, stwierdzając, że ci producenci albo sami wytwarzają łopaty do swoich wiatraków, albo nie są uzależnieni od dostaw firmy LM Wind.
W efekcie zatwierdzonej przez GE transakcji, swoje udziały w LM Wind Power Amerykanom sprzeda fundusz Doughty Hanson w transakcji wycenionej na 1,5 mld euro.
Przejęcie ma zostać sfinalizowane w pierwszej połowie tego roku. GE informuje, że zachowa prawo do zakupu łopat do wiatraków również od innych producentów.
W ubiegłym roku LM Wind Power pochwalił się budową najdłuższej łopaty (88,4 m), która znajdzie zastosowanie w morskich turbinach wiatrowych o mocy 8 MW, których średnica wirnika wyniesie ok. 180 m. i które ma produkować Adwen – joint venture utworzone pomiędzy francuską Arevą i hiszpańską Gamesą.
Wywodząca się z Danii firma produkuje łopaty do wiatraków w kilkunastu fabrykach, zatrudniając na całym świecie ponad 6,3 tys. pracowników. Zakład produkcyjny LM Wind Power ma m.in. w Goleniowie, w woj. zachodniopomorskim. W Polsce działają dwie spółki duńskiej firmy – LM Wind Power Blades oraz LM Wind Power Services & Logistics.
Z kolei GE to obecnie jeden z największych na świecie producentów elektrowni wiatrowych. Według firmy konsultingowej Global Data, Amerykanie sprzedali w ubiegłym roku elektrownie wiatrowe o łącznej mocy 5,87 GW, a więcej zamówień zrealizował tylko duński Vestas, dostarczając wiatraki o łącznej mocy 8,53 GW, a także chiński Goldwind, który zrealizował dostawy na 6,37 GW.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii