ew/Offshore-Energy
W obliczu trwającej pandemii, światowa żegluga znalazła się w trudnej sytuacji. Armatorzy, operatorzy, załoga a także pracownicy na lądzie spotykają się z narastającymi problemami i niepewnością co do kontynuowania działalności. Aby lepiej zrozumieć ekonomiczny wpływ pandemii na przemysł i ocenić wpływ unijnych i krajowych środków wprowadzonych w celu złagodzenia sytuacji, Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (European Community Shipowners' Associations - ECSA) przeprowadziło w kwietniu 2020 r. badanie wśród swoich członków.
Raport z badania pokazuje poważny wpływ pandemii na europejską żeglugę. Armatorzy nie spodziewają się prędkiego powrotu do poziomu sprzed kryzysu w 2020 r. W związku z tym, ponad 44% respondentów uważa, że nie będzie w stanie inwestować w ekologiczną flotę lub ekologiczne instalacje w najbliższym czasie. 30% ankietowanych uważa, że inwestycje w redukcję emisji będą wdrażane na mniejszą skalę, jedynie 26% oczekuje, że powrócą w takim samym wymiarze, jak planowano przed pandemią COVID-19.
„Jest to poważna porażka dla branży, która jest w pełni świadoma planu IMO dotycząch redukcji CO2 do 2050 r.”, wskazuje ECSA.
Z wyjątkiem tankowców, wszystkie pozostałe segmenty odnotowały znaczne, gwałtowne straty. Najbardziej dotknięci pandemią zostali operatorzy wycieczkowców, promów i jednostek roro. Spadek obrotów w tych segmentach sięgnął ponad 60%. Respondenci zasygnalizowali, że oczekują poprawy sytuacji w drugiej połowie roku, ale straty w obrotach określają jako znaczące.
Podobna sytuacja ma miejsce na rynku pracy. Wyraźnie spadło zatrudnienie marynarzy w najbardziej dotkniętych sektorach. Mniej odczuwalne zmiany miały miejsce w przypadku personelu biurowego, na lądzie.
Jednym z najmniej optymistycznych wniosków płynących z raportu jest brak krajowych, regionalnych lub lokalnych środków przeciwdziałających problemom z płynnością finansową lub niemożliwość ich zastosowania w przemyśle żeglugowym. Nawet w przypadku istnienia takich środków, obciążenia administracyjne i koszty przewyższają korzyści.
Jeśli chodzi o inwestycje w odnowienie floty, ponad połowa armatorów nie przewiduje obecnie takich działań. Tylko 11 procent respondentów uważa, że tego typu plany przebiegną zgodnie z zakładanymi przed pandemią planem, a 37 procent przewiduje, że zostaną one zrealizowane, ale w mniejszym stopniu.
Jakie środki wsparcia są pilnie potrzebne w branży?
Badanie wykazało, że większość armatorów zgłasza potrzeby różnego rodzaju wsparcia.
Prawie 80 procent respondentów jako najpilniejszą kwestię wskazało podmiany załóg. Kolejnym istotnym aspektem jest konieczność rozwiązań w zakresie ważności certyfikatów marynarzy.
Branża żeglugowa zgłosiła również potrzebę wsparcia refinansowania zaciągniętych pożyczek.
Z pełną treścią raportu można zapoznać się TUTAJ
Założona w 1965 r. ECSA promuje interesy swoich 20 członków w UE, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Wspólnie z unijnymi i krajowymi decydentami, ECSA dąży do stworzenia środowiska wspierającego konkurencyjność europejskiej żeglugi na rynku międzynarodowym.
Ropa brent | 55,94 $ | baryłka | 0,23% | 10:55 |
Cyna | 23031,00 $ | tona | 4,69% | 25 sty |
Cynk | 2690,00 $ | tona | 1,47% | 25 sty |
Aluminium | 2011,00 $ | tona | 1,82% | 25 sty |
Pallad | 2321,00 $ | uncja | -0,43% | 10:53 |
Platyna | 1093,45 $ | uncja | -1,28% | 10:55 |
Srebro | 25,41 $ | uncja | -0,47% | 10:55 |
Złoto | 1844,10 $ | uncja | -0,32% | 10:55 |