W branży morskiej widać wyraźny zwrot ku tworzeniu bardziej ekologicznych statków. Po części wymuszają to nowe przepisy poszczególnych organizacji międzynarodowych (Unii Europejskiej czy Międzynarodowej Organizacji Morskiej), po części wpisuje się to w ogólny nurt dbania o środowisko. Główny nacisk położony jest na konstrukcje nowoczesnych napędów zdolnych zmniejszyć lub zlikwidować całkowicie emisję szkodliwych substancji. Jednym z rozwiązań mogą być biopaliwa, ale branża morska jest dopiero w czasie testów tej technologii.
Biopaliwa to paliwa uzyskane drogą przetworzenia produktów pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. Ze względu na stan skupienia dzielimy biopaliwa na stałe , ciekłe i gazowe. Obecnie jednak nie znajdziemy jeszcze statków pływających na biopaliwa. Nie brakuje jednak inicjatyw badawczo-rozwojowych testujących taką możliwość. Prowadzą je m.in. Maersk i LLoyds Register.
Wciąż trwają testy biodiesla, czyli biopaliwa z przetworzonego chemicznie oleju roślinnego, np. rzepakowego czy eteru dimetylowego dla silników diesla. W silnikach o zapłonie iskrowym testowane są biogazy i hydrogen, które też mogłyby służyć jak biopaliwa.
W zależności ob biopaliwa dostosowanie sektora żeglugowe może być łatwe (w przypadku paliw alternatywnych) lub trudniejsze (paliwa wymagające stworzenia całego systemu silnikowego od zera). Ogółem eksperci są zdania, że biopaliwa prędzej czy później wejdą na stałe w branże morską.
Najbardziej prawdopodobnym z technicznego punktu rozwiązaniem będzie połączenie paliwa biodieslowego (nawet do 20 proc.) z tradycyjnym paliwem, choć możliwe też powinno być całkowite zastąpienie ciężkiego paliwa, paliwem z roślin. Do tego potrzebna jest nie tylko technologia, ale też cały system wytwarzania i przewozu tego paliwa.
Biopaliwa jako paliwo napędowe dla statków i okrętów to wciąż melodia przyszłości. Wiele zależy od firm, które prowadzą nad nimi badania oraz odkrywania nowych sposobów pozyskiwania tego paliwa. Potencjał jednak jest wyraźnie widoczny, o czym wiedzą najwięksi gracze w branży morskiej.
Zalety i wady biopaliw
Zalety
1. Już teraz biopaliwa stanowią dobrą alternatywę dla tradycyjnych paliw.
2. Podejmowane są już pierwsze próby tworzenia biopaliw z alkoholów wysokich, alg i innych mikroorganizmów, więc można się spodziewać, że w przyszłości będzie jeszcze łatwiej o te paliwo.
3. Proces powstawania biopaliwa jest w pełni ekologiczny.
Wady
1. Biodiesel i bioetanol pierwsze generacji słabo wypadł w testach na jednostkach morskich. Jednak paliwa drugiej generacji mogą nie mieć tego problemy.
2. Do produkcji wystarczającej dla branży morskiej paliwa potrzeba jest mnóstwo ziem.
3. Technologia jest wciąż w fazie rozwoju, więc trudno przewidzieć, kiedy i w jakim zakresie będzie można wykorzystać biopaliwa jako paliwo dla statków.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego