pc/damen.com
Damen Shipyards Group buduje przyjazny dla środowiska statek pasażerski. Pierwsze cięcie blach pod 34-metrową dzienną (bezkabinową) jednostkę odbyło się 7 maja. Wycieczkowiec powstaje dla armatora Windermere Lake Cruises, który na co dzień operuje w angielskim Parku Narodowym Lake District. Damen i Windermere Lake Cruises prowadzą budowę statku ściśle konsultując się z lokalnymi władzami i mieszkańcami. Wszystko po to, by zminimalizować szkodliwe oddziaływanie na ten chroniony i wrażliwy ekologicznie obszar, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Windermere Lake Cruises posiada obecnie flotę szesnastu statków wycieczkowych: trzy „parowce” – każdy z nich zabiera na pokład ponad 350 osób – jak również inne tradycyjne i nowoczesne jednostki. Armator pływa przez cały rok, zabierając pasażerów na wycieczki i wieczorne przyjęcia na największym jeziorze parku Lake District – Lake Windermere. Rola Windermere Lake Cruises w lokalnej gospodarce jest nie do przecenienia: każdego roku odbywa się ponad 1,6 miliona rejsów, co czyni podróże z tym armatorem jedną z najpopularniejszych atrakcji w Wielkiej Brytanii.
Aby sprostać znacznemu wzrostowi liczby odwiedzających i wzbogacić ofertę zrównoważonego transportu po jeziorze Windermere, jak poinformował Bill Bewley, prezes Windermere Lake Cruises, armator uznał, że nadszedł czas, aby powiększyć flotę. Wspomagany przez firmę James Fischer PLC, Windermere Lake Cruises początkowo zwrócił się w tej sprawie do jednej z brytyjskich stoczni. Wkrótce okazało się jednak, że z zadaniem najlepiej poradzi sobie grupa stoczniowa Damen. Podpisana z nią umowa na projekt i budowę jednostki zawiera wiele szczegółów związanych z przyszłym miejscem eksploatacji jednostki na jeziorze Windermere.
W projektowaniu wycieczkowca ważne było, by ten „jedyny w swoim rodzaju statek” nie tylko był zgodny z istniejącą już flotą i dziedzictwem tego obszaru, ale także wyróżniał się jako nowoczesna jednostka przystosowana do pływania po jeziorze. Statek z silnikiem wysokoprężnym otrzyma imię Swift i zapewni czterogwiazdkowy komfort dla 300 pasażerów. Wycieczkowiec będzie przystosowany dla niepełnosprawnych, a jego górny pokład, w zależności od pogody, będzie można otwierać lub zamykać.
Budowanie statku jest zazwyczaj bardzo głośnym procesem, dlatego nie ma możliwości, by Swift powstał od podstaw na miejscu. Aby zoptymalizować proces produkcji, ograniczyć zakłócenia i zapewnić maksymalną możliwą ochronę środowiska, kadłub oraz nadbudówka są prefabrykowane w sekcjach w stoczni Damen Shipyards w Koźlu w Polsce. Następnie, w ramach Damen Technical Cooperation (DTC) – którą można krótko opisać jako budowę dowolnego statku Damen w dowolnym zakładzie na świecie – sekcje zostaną zebrane w jednym miejscu, obok Jeziora Aquarium i linii kolejowej Lakeside and Haverthwaite Steam Railway. Póżniej Damen zwoduje statek za pomocą pojazdu wielokołowego, gdzie na wodzie zostanie ostatecznie wyposażony i przejdzie próby.
Swift ma wejść do eksploatacji w 2020 r.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej