ew
Po raz kolejny, w Warszawie zgromadzili się najważniejsi przedstawiciele sektora morskiej energetyki wiatrowej. Krajowi i zagraniczni przedstawiciele inwestorów, dostawców, wykonawców, ekspertów i instytucji finansujących biorą udział w V-tej edycji Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej – BEIF 2019. Organizator, Fundacja na rzecz Energetyki Wiatrowej, zapewnia, że to wydarzenie dokonało przełomu.
Podczas dyskusji z udziałem przedstawicieli największych sił politycznych doszło do niecodziennego zdarzenia. Przedstawiciele Zjednoczonej Prawicy, Koalicji Europejskiej i Wiosny zgodnie poparli plany rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Zgodzili się także co do konieczności jak najszybszego uchwalenia dedykowanej ustawy upraszczającej i skracającej proces przygotowania morskich farm wiatrowych.
Przedstawicielka Wiosny, Beata Maciejewska, uznała morską energetykę wiatrową jako niezbędny element transformacji energetycznej, która jest Polsce niezbędna.
Zdzisław Gawlik z PO podkreślił, że dziś już nie ma co deklarować poparcia dla morskiej energetyki wiatrowej, dziś trzeba jak najszybciej uruchomić pierwsze projekty - bo to jest w interesie Polski. Dziś trzeba działań, które uruchomią inwestycje, w tym przygotowania dedykowanej ustawy.
Zbigniew Gryglas, reprezentujący Klub Parlamentarny PiS, podkreślił konieczność i wolę współpracy ponad partyjnymi podziałami w tworzeniu regulacji dla morskiej energetyki wiatrowej, zapewniających stabilne, proste, ale i mądre regulacje.
Politycy podkreślali także zgodnie, że niezbędne jest promowanie polskiego przemysłu morskiego, który powinien być głównym beneficjentem rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.
O mocnym poparciu sektora offshore w Polsce świadczą także słowa Piotra Naimskiego skierowane go uczestników BEIF2019:
Piotr Naimski, Sekretarz Stanu w KPRM, Pełnomocnik ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej – list do uczestników BEIF 2019
„(…) Nasze inwestycje energetyczne na Bałtyku mają wymiar międzynarodowy. (…) Realizacja tych projektów sprzyja kształtowaniu dobrych relacji politycznych i gospodarczych z naszymi partnerami.
Inwestycje energetyczne na Morzu Bałtyckim stanowią istotny element polskiej polityki energetycznej. Jestem również przekonany, że istnieje w Polsce ponadpartyjny konsensus co do potrzeby ich realizacji.
(…) W kontekście tematu dzisiejszej konferencji, tj. polskiego przemysłu energetyki morskiej, istotne jest, by wypracowane obecnie rozwiązania prawne zapewniły w łańcuchu dostaw tych inwestycji jak największy udział polskich przedsiębiorstw.”
Jak wynika z przygotowanego przez organizatorów „Przewodnika po procedurach uzyskiwania pozwoleń i zezwoleń dla morskich farm wiatrowych”, proces uzyskania zezwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej w Polsce jest póki co drogą przez mękę. Ponad 70 różnych działań proceduralnych, które trzeba wykonać na podstawie 23 aktów prawnych, może zając deweloperowi nawet 10 lat. „To trzeba zmienić i to jak najszybciej, jeżeli nie chcemy zmarnować ogromnego potencjału gospodarczego morskiej energetyki” – podkreślił podczas otwarcia konferencji Maciej Stryjecki, prezes FNEZ. „Polski rynek morskiej energetyki wiatrowej musi być konkurencyjny i atrakcyjny dla inwestorów, którzy mają do wyboru bardzo dynamicznie rozwijające się rynki na morzach i oceanach całego świata. A to oznacza, że otoczenie regulacyjne morskich inwestycji w Polsce musi być proste, jednoznaczne i stabilne”.
Podczas BEIF zostanie zaprezentowany i poddany konsultacjom branżowym projekt ustawy offshorowej przygotowany przez Konfederację Lewiatan. Skraca on czas przygotowania morskiej farmy wiatrowej do 5 lat.
Jak podkreślają w kolejnych panelach i sesjach eksperci, potencjał gospodarczy morskiej energetyki wiatrowej w Polsce jest ogromny. Może on pozwolić na powstanie nowego sektora gospodarczego, przemysłu energetyki morskiej, na bazie doświadczeń i potencjału polskiego przemysłu morskiego, stoczniowego, hutniczego i surowcowego. Już dziś w polskich fabrykach produkowane są fundamenty
i wieże morskich wiatraków, statki do ich budowy i serwisu, elementy stacji transformatorowych. Wartość polskiego rynku szacuje się na około 100 mld złotych, z czego znacząca część może zostać skonsumowana przez polski przemysł. Powstać może nawet 100 tysięcy nowych miejsc pracy. Zainteresowane rozwojem projektów morskich farm wiatrowych są największe krajowe koncerny energetyczne: PGE, Orlen, Tauron, Energa. Liderem rynku jest jednak prywatna Polenergia, która do swoich projektów, które jako jedyne uzyskały już komplet decyzji środowiskowych, pozyskała w ubiegłym roku międzynarodowego partnera – norweskiego Equinora (dawny Statoil). Produkcją komponentów morskich wiatraków zainteresowane są natomiast niemal wszystkie krajowe stocznie, zarówno w Szczecinie, Świnoujściu jak i w Trójmieście.
Nic więc dziwnego, że w przededniu wyborów do Parlamentu Europejskiego, przedstawiciele trzech największych ugrupowań politycznych PiS, PO i Wiosny zadeklarowali zgodnie, że dedykowana ustawa dla morskich inwestycji zostanie uchwalona do końca tego roku, bez względu na jesienny wynik wyborczy.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth