• <
kongsberg_mega_2020

Akademik Czerski nie dokończy budowy Nord Stream 2?

Strona główna Stocznie, offshore Akademik Czerski nie dokończy budowy Nord Stream 2?

Ostatnie doniesienia dotyczące statku mówiły, że z Kolombo uda się do Suezu. Tymczasem z nieznanych przyczyn tak się nie stało. Według danych dotyczących ruchu morskiego jednostka obecnie zmierza ku wybrzeżom Mozambiku, czyli oddala się od Suezu i tym samym Bałtyku.

Akademik Czerski nie dokończy budowy Nord Stream 2? - GospodarkaMorska.pl

mb

17.03.2020 Źródło: własne

Ostatnie doniesienia dotyczące Akademika Czerskiego mówiły, że jednostka płynie w stronę Bałtyku. Tymczasem z nieznanych przyczyn tak się nie dzieje. Według danych dotyczących ruchu morskiego jednostka obecnie zmierza ku wybrzeżom Mozambiku.

Należący do Rosjan statek Akademik Czerski, który planowo miał dokończyć budowę gazociągu Nord Stream 2, niespodziewanie zmienił kurs. Zamiast na Bałtyk, płynie z Kolombo do Mozambiku. Nie wiadomo dlaczego podjęto taką decyzję, jednak Akademik Czerski był ostatnią szansą na szybsze dokończenie Nord Streamu 2.

Zaawansowanie prac przy gazociągu Nord Stream 2 oszacowano na 93 proc. Budowa stanęła z końcem grudnia 2019 roku, gdy wykonawca robót, szwajcarska firma Allseas, wycofał się z kontraktu po tym, jak Amerykanie zagrozili nałożeniem sankcji na firmy wykonujące roboty przy rurociągu.
 
Rosja chciała dokończyć budowę, wykorzystując do tego tą wyspecjalizowaną jednostkę.  Czerski służy do podmorskiego montażu rur o średnicy do 1,5 metra, tyle że problemem był brak możliwości ich spawania. Jednostka miała zostać zmodernizowana jednak finalnie do tego nie doszło i szacunki ekspertów zakładających,  że zostanie to zrobione w jednym z rosyjskich portów na Bałtyku nie sprawdziły się. W obecnej sytuacji dokończenie Nord Streamu 2 odwlecze się w czasie.

Akademik Czerski (dawniej Jascon 18) został zwodowany w 2015 roku. Statek zbudowano w Singapurze w 2011 roku na zamówienie nigeryjskiego przedsiębiorstwa Sea Trucks Group Limited (STG). Według niektórych danych transakcję zakupu statku przez MRTS sfinansował Gazprombank - rok wcześniej udzielił MRTS kredytu w wysokości 1 mld dolarów za poręczeniem Gazpromu.

Jednostka ma 150 metrów długości, szerokość 30 metrów i zanurzenie 3,6 metra. Jego tonaż brutto wynosi 29513 ton, a maksymalna prędkość to 7,5 węzła. Obsługuje go 400-osobowa załoga.

Źródło:
własne
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.