• <
nauta_2024

Akademik Czerski nie dokończy budowy Nord Stream 2?

mb

17.03.2020 15:45 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Akademik Czerski nie dokończy budowy Nord Stream 2?

Partnerzy portalu

Akademik Czerski nie dokończy budowy Nord Stream 2? - GospodarkaMorska.pl

Ostatnie doniesienia dotyczące Akademika Czerskiego mówiły, że jednostka płynie w stronę Bałtyku. Tymczasem z nieznanych przyczyn tak się nie dzieje. Według danych dotyczących ruchu morskiego jednostka obecnie zmierza ku wybrzeżom Mozambiku.

Należący do Rosjan statek Akademik Czerski, który planowo miał dokończyć budowę gazociągu Nord Stream 2, niespodziewanie zmienił kurs. Zamiast na Bałtyk, płynie z Kolombo do Mozambiku. Nie wiadomo dlaczego podjęto taką decyzję, jednak Akademik Czerski był ostatnią szansą na szybsze dokończenie Nord Streamu 2.

Zaawansowanie prac przy gazociągu Nord Stream 2 oszacowano na 93 proc. Budowa stanęła z końcem grudnia 2019 roku, gdy wykonawca robót, szwajcarska firma Allseas, wycofał się z kontraktu po tym, jak Amerykanie zagrozili nałożeniem sankcji na firmy wykonujące roboty przy rurociągu.
 
Rosja chciała dokończyć budowę, wykorzystując do tego tą wyspecjalizowaną jednostkę.  Czerski służy do podmorskiego montażu rur o średnicy do 1,5 metra, tyle że problemem był brak możliwości ich spawania. Jednostka miała zostać zmodernizowana jednak finalnie do tego nie doszło i szacunki ekspertów zakładających,  że zostanie to zrobione w jednym z rosyjskich portów na Bałtyku nie sprawdziły się. W obecnej sytuacji dokończenie Nord Streamu 2 odwlecze się w czasie.

Akademik Czerski (dawniej Jascon 18) został zwodowany w 2015 roku. Statek zbudowano w Singapurze w 2011 roku na zamówienie nigeryjskiego przedsiębiorstwa Sea Trucks Group Limited (STG). Według niektórych danych transakcję zakupu statku przez MRTS sfinansował Gazprombank - rok wcześniej udzielił MRTS kredytu w wysokości 1 mld dolarów za poręczeniem Gazpromu.

Jednostka ma 150 metrów długości, szerokość 30 metrów i zanurzenie 3,6 metra. Jego tonaż brutto wynosi 29513 ton, a maksymalna prędkość to 7,5 węzła. Obsługuje go 400-osobowa załoga.
etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.