Na akwenach położonych w pobliżu Plymuth trwają próby statku. Dowodzi nim AI Captain. Inteligentny system zaprojektowany przez IBM.
„W ciągu kilku tygodni najbardziej zaawansowany technologicznie statek świata rzuci cumy w Plymouth i rozpocznie pionierską podróż przez Atlantyk na trasie 3000 mil” – informował kilka dni temu Sky News. Jednostka bezzałogowa ma odbyć tę samą trasę, co poprzednik.
Inteligentny kapitan, inteligentny statek
Do niedawna systemy statku autonomicznego sprawdzane były w basenie Turnchapel Wharf. To morska strefa biznesu o powierzchni 14 akrów usytuowana w Devon (Plymouth). Latem tego roku Plymouth zorganizuje tutaj kolejne targi Marine Tech Expo. Ich celem będzie zademonstrowanie osiągnięć naukowych i biznesowych firm z południowego wybrzeża Wielkiej Brytanii z obszaru technologii morskich. Targi będą ważną częścią obchodów Mayflower 400. Bowiem ponad 400 lat temu, we wrześniu 1620 r. żaglowiec Mayflower udał się z pielgrzymami angielskimi w podróż przez Atlantyk do Nowego Świata. Nazwa Mayflower 400 została więc zapożyczona od oryginalnego trójmasztowego statku, który cztery wieki temu przebył z trudami jesienny rejs do ziemi obiecanej. Ty razem do Nowej Anglii będzie płynął statek XXI wieku, który w niczym nie przypomina swojego powolnego, ciężkiego, drewnianego poprzednika.
Na kadłubie zbudowanym w Gdańsku w Aluship Technology zamontowane są urządzenia zapewniające niezawodność jednostki. Na mostku „stanie” Inteligentny Kapitan. Na jednostce nie będzie ani jednego człowieka. W basenie portowym Plymouth jednostka przechodziła niedawno kolejne testy. „To ekscytujące, znowu testujemy statku na wodzie” – mówiła Rosie Lickorish, Softwere Engineer, Emerging Research w IMB w trakcie przygotowania do 4 próby systemów technicznych statku. Próby odbywają się już bez załogi. „Jestem ciekawy jak będą działały systemy techniczne zamontowane na jednostce?” – zastanawiał się Oliver Thomson, Robotic & Softwere Junion Engineer z MSubs. „Próby morskie odgrywają ważną rolę w przygotowaniu statku do tak długiego rejsu” – pokreślił Brett Phaneuf, Co-Director Mayflower Authonomus Ship, współzałożyciel Promare. W tej firmie opracowano koncepcję jednostki.
Już bez załogi
Zanim zbudowany w Gdańsku trimaran wypłynie w rejs prototyp „Captain AI” Mayflower testowany był przez załogę Plymouth Marine Laboratory. Z powodu koronawirusa przesunęły się próby morskie, które odbywają się na akwenach Smart Sound Plymouth. W tych warunkach sprawdzone są systemy Captain AI Mayflower w rzeczywistych warunkach hydrometeorologicznych. Właśnie w czasie 4 etapu prób morskich jednostka pływała bez załogi. Kluczowe było sprawdzenie sprawności systemów informatycznych w warunkach morskich.
Rob High, wiceprezes i dyrektor ds. Technicznych w Edge Computing, IBM, wyjaśnił wcześniej jak jest istota tego sprawdzenia: „Edge Computing ma kluczowe znaczenie dla umożliwienia stworzenia autonomicznego statku, takiego jak Mayflower. Statek musi wyczuć środowisko, podejmować inteligentne decyzje na podstawie oceny bieżących sytuacji na morzu, a następnie działać w oparciu o te informacje w jak najkrótszym czasie - nawet w przypadku przerw w łączności, a wszystko to przy jednoczesnym zabezpieczeniu danych przed cyberatakami”.
Matthew Show z Robotic Engineer z MSubs stwierdził po próbach morskich na zatoce, że „działanie systemów technicznych w rzeczywistych warunkach wypadło bardzo dobrze. Statek reagował na komendy prawidłowo. Odpowiednio reagował i przyspieszał”. Jednak wciąż statek był zdalnie sterowany z innej jednostki.
Zespół Mayflower solidnie przygotowuje się do rejsu. Od ponad dwóch lat ćwiczył modele AI statku. Operatorzy posiadają już bazę ponad miliona zdjęć morskich z kamer zarejestrowanych w Plymouth Sound oraz dostępnych baz danych. „Aby sprostać wymaganiom procesu uczenia maszynowego, zespół wykorzystał IBM Power AC922 - tę samą technologię IBM Power, która stoi za najinteligentniejszymi superkomputerami AI na świecie. Teraz, korzystając z komputerowej technologii wizyjnej IBM PowerAI Vision, kapitan AI Mayflower powinien być w stanie niezależnie wykrywać i klasyfikować statki, boje i inne zagrożenia, takie jak ląd, falochrony i szczątki” – wyjaśniają projektanci systemu AI Captain.
Z Plymuth do Plymuth
Atlantycki rejs Mayflower Autonomous Ship (MAS) powinien się odbyć się we wrześniu 2020 r. Pandemia jednak pokrzyżowała plany i nowy termin rejsu to jesień br. Przed 400 laty 16 września (lub 6 września) z brytyjskiego portu w Plymuth wypłynął trójmasztowy drewniany żaglowiec Mayflower. Na pokładzie byli angielscy pielgrzymi, purytanie, członkowie radykalnej kongregacji separatystów, którzy nie uznawali zwierzchnictwa kościoła anglikańskiego. Christopher Jones, właściciel i kapitan zgodził sią na swoim galeonie przewieźć 102 pielgrzymów do Nowego Świata. Po trudnej podróży 30-osobowa załoga i pielgrzymi dotarli 21 listopada 1620 r. Ci ostatni wysiedli na brzeg w miejscu, które dziś zwie się Plymouth Rock. Replika statku Mayflower cumuje w tej chwili w brytyjskim Plymuth.
Współczesny Mayflower zamiast załogi wyposażony będzie z niezliczoną ilość czujników i kamer, radar i urządzenia do zbierania i przetwarzania danych, które będą kojarzone z chmurą danych już zgromadzoną w czasie sprawdzania systemów i zbierania informacji z projektowanej trasy rejsu. Trimaran zasilany jest energią słoneczną, a jednostką centralną jest Captain AI, komputer wyposażony w oprogramowanie połączone z chmurą IBM. System na bieżaco analizuje zagrożenia i steruje statkiem, tak by uniknąć kolizji. Mayflawer, to także pływające laboratorium. Zamontowane na nim urządzenia będą wykonywać analizy pobranych na trasie próbek wody, nagrywać głosy wielorybów i monitorować wpływ działalności człowieka na środowisko oceanu.
A wszystkie te urządzenia i informacje będą działać pod nadzorem AI Captain - kapitana ze sztuczną inteligencją. Czy sprawdzi się równie dobrze jak kpt. Christopher Jones? Być może potomkowie pielgrzymów z wybrzeży Plymouth Rock ujrzą trimaran z Gdańska już jesienią br.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek