• <
KONGSBERG_2023

Statek z wirtualnym kapitanem przygotowuje się do rejsu

ac

08.05.2021 13:19 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Statek z wirtualnym kapitanem przygotowuje się do rejsu

Partnerzy portalu

Statek z wirtualnym kapitanem przygotowuje się do rejsu - GospodarkaMorska.pl
Fot. Myflower

Na akwenach położonych w pobliżu Plymuth trwają próby statku. Dowodzi nim AI Captain. Inteligentny system zaprojektowany przez IBM.

„W ciągu kilku tygodni najbardziej zaawansowany technologicznie statek świata rzuci cumy w Plymouth i rozpocznie pionierską podróż przez Atlantyk na trasie 3000 mil” – informował kilka dni temu Sky News. Jednostka bezzałogowa ma odbyć tę samą trasę, co poprzednik.

Inteligentny kapitan, inteligentny statek

Do niedawna systemy statku autonomicznego sprawdzane były w basenie Turnchapel Wharf. To morska strefa biznesu o powierzchni 14 akrów usytuowana w Devon (Plymouth). Latem tego roku Plymouth zorganizuje tutaj kolejne targi Marine Tech Expo. Ich celem będzie zademonstrowanie osiągnięć naukowych i biznesowych firm z południowego wybrzeża Wielkiej Brytanii z obszaru technologii morskich. Targi będą ważną częścią obchodów Mayflower 400. Bowiem ponad 400 lat temu, we wrześniu 1620 r. żaglowiec Mayflower udał się z pielgrzymami angielskimi w podróż przez Atlantyk do Nowego Świata. Nazwa Mayflower 400 została więc zapożyczona od oryginalnego trójmasztowego statku, który cztery wieki temu przebył z trudami jesienny rejs do ziemi obiecanej. Ty razem do Nowej Anglii będzie płynął statek XXI wieku, który w niczym nie przypomina swojego powolnego, ciężkiego, drewnianego poprzednika.

Na kadłubie zbudowanym w Gdańsku w Aluship Technology zamontowane są urządzenia zapewniające niezawodność jednostki. Na mostku „stanie” Inteligentny Kapitan. Na jednostce nie będzie ani jednego człowieka. W basenie portowym Plymouth jednostka przechodziła niedawno kolejne testy. „To ekscytujące, znowu testujemy statku na wodzie” – mówiła Rosie Lickorish, Softwere Engineer, Emerging Research w IMB w trakcie przygotowania do 4 próby systemów technicznych statku. Próby odbywają się już bez załogi. „Jestem ciekawy jak będą działały systemy techniczne zamontowane na jednostce?” – zastanawiał się Oliver Thomson, Robotic & Softwere Junion Engineer z MSubs. „Próby morskie odgrywają ważną rolę w przygotowaniu statku do tak długiego rejsu” – pokreślił Brett Phaneuf, Co-Director Mayflower Authonomus Ship, współzałożyciel Promare. W tej firmie opracowano koncepcję jednostki.

Już bez załogi

Zanim zbudowany w Gdańsku trimaran wypłynie w rejs prototyp „Captain AI” Mayflower testowany był przez załogę Plymouth Marine Laboratory. Z powodu koronawirusa przesunęły się próby morskie, które odbywają się na akwenach Smart Sound Plymouth. W tych warunkach sprawdzone są systemy Captain AI Mayflower w rzeczywistych warunkach hydrometeorologicznych. Właśnie w czasie 4 etapu prób morskich jednostka pływała bez załogi. Kluczowe było sprawdzenie sprawności systemów informatycznych w warunkach morskich.

Rob High, wiceprezes i dyrektor ds. Technicznych w Edge Computing, IBM, wyjaśnił wcześniej jak jest istota tego sprawdzenia: „Edge Computing ma kluczowe znaczenie dla umożliwienia stworzenia autonomicznego statku, takiego jak Mayflower. Statek musi wyczuć środowisko, podejmować inteligentne decyzje na podstawie oceny bieżących sytuacji na morzu, a następnie działać w oparciu o te informacje w jak najkrótszym czasie - nawet w przypadku przerw w łączności, a wszystko to przy jednoczesnym zabezpieczeniu danych przed cyberatakami”.

Matthew Show z Robotic Engineer z MSubs stwierdził po próbach morskich na zatoce, że „działanie systemów technicznych w rzeczywistych warunkach wypadło bardzo dobrze. Statek reagował na komendy prawidłowo. Odpowiednio reagował i przyspieszał”. Jednak wciąż statek był zdalnie sterowany z innej jednostki.

Zespół Mayflower solidnie przygotowuje się do rejsu. Od ponad dwóch lat ćwiczył modele AI statku. Operatorzy posiadają już bazę ponad miliona zdjęć morskich z kamer zarejestrowanych w Plymouth Sound oraz dostępnych baz danych. „Aby sprostać wymaganiom procesu uczenia maszynowego, zespół wykorzystał IBM Power AC922 - tę samą technologię IBM Power, która stoi za najinteligentniejszymi superkomputerami AI na świecie. Teraz, korzystając z komputerowej technologii wizyjnej IBM PowerAI Vision, kapitan AI Mayflower powinien być w stanie niezależnie wykrywać i klasyfikować statki, boje i inne zagrożenia, takie jak ląd, falochrony i szczątki” – wyjaśniają projektanci systemu AI Captain.

Z Plymuth do Plymuth

Atlantycki rejs Mayflower Autonomous Ship (MAS) powinien się odbyć się we wrześniu 2020 r. Pandemia jednak pokrzyżowała plany i nowy termin rejsu to jesień br. Przed 400 laty 16 września (lub 6 września) z brytyjskiego portu w Plymuth wypłynął trójmasztowy drewniany żaglowiec Mayflower. Na pokładzie byli angielscy pielgrzymi, purytanie, członkowie radykalnej kongregacji separatystów, którzy nie uznawali zwierzchnictwa kościoła anglikańskiego. Christopher Jones, właściciel i kapitan zgodził sią na swoim galeonie przewieźć 102 pielgrzymów do Nowego Świata. Po trudnej podróży 30-osobowa załoga i pielgrzymi dotarli 21 listopada 1620 r. Ci ostatni wysiedli na brzeg w miejscu, które dziś zwie się Plymouth Rock. Replika statku Mayflower cumuje w tej chwili w brytyjskim Plymuth.

Współczesny Mayflower zamiast załogi wyposażony będzie z niezliczoną ilość czujników i kamer, radar i urządzenia do zbierania i przetwarzania danych, które będą kojarzone z chmurą danych już zgromadzoną w czasie sprawdzania systemów i zbierania informacji z projektowanej trasy rejsu. Trimaran zasilany jest energią słoneczną, a jednostką centralną jest Captain AI, komputer wyposażony w oprogramowanie połączone z chmurą IBM. System na bieżaco analizuje zagrożenia i steruje statkiem, tak by uniknąć kolizji. Mayflawer, to także pływające laboratorium. Zamontowane na nim urządzenia będą wykonywać analizy pobranych na trasie próbek wody, nagrywać głosy wielorybów i monitorować wpływ działalności człowieka na środowisko oceanu.

A wszystkie te urządzenia i informacje będą działać pod nadzorem AI Captain - kapitana ze sztuczną inteligencją. Czy sprawdzi się równie dobrze jak kpt. Christopher Jones? Być może potomkowie pielgrzymów z wybrzeży Plymouth Rock ujrzą trimaran z Gdańska już jesienią br.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.