Fińska firma energetyczna Gasgrid poinformowała, że należąca do Excelerate Energy jednostka pływająca do magazynowania i regazyfikacji (FSRU) Exemplar dotrze w najbliższych tygodniach do portu Inkoo w Finlandii, aby służyć jako alternatywa dla importu gazu z tego kraju, który ma być dostarczany m.in. do polskich portów.
Przedsiębiorstwo wyjaśmniło również, że prace budowlane i przygotowania do operacji trwają w różnych portach, po obu stronach zatoki, aby zabezpieczyć istnienie funkcjonującego portu na wypadek, gdyby w drugiej lokalizacji wydarzyło się coś nieoczekiwanego.
Jego ostateczną lokalizacją będzie południowa Finlandia, jednak nowe struktury portowe odpowiednie dla statku terminalowego zostaną zbudowane zarówno na wybrzeżach tego kraju, jak i Estonii. Jeśli prace budowlane zostaną zakończone najpierw w tym drugim państwie, statek terminalowy zostanie tam umieszczony w oczekiwaniu na ukończenie fińskich struktur portowych.
LNG-terminaalilaiva Exemplar matkalla kohti määränpäätä. Laiva saapuu Suomeen lähiviikkoina turvaamaan kaasun saatavuutta. #LNGterminaali #Inkoo #siirrämmeenergiaa #rakennammetulevaisuutta pic.twitter.com/eXQSbEY5sR
— Gasgrid Finland Oy (@GasgridFinland) December 9, 2022
Mający dotrzeć do Finlandii statek Exemplar opuścił Argentynę w sierpniu, a następnie dopłynął do portu w Hiszpanii celem przeprowadzenia prac konserwacyjnych i postoju. Potem skierował się w rejon Morza Bałtyckiego. To jednostka o długości 291 metrów i szerokości 43 metrów. Ma pojemność około 151 000 m3, co odpowiada około 68 000 ton LNG przy pełnym załadunku. Oznacza to około 1.050 GWh energii. Wydajność parownika na statku wynosi 140 GWh dziennie i nawet 40 TWh rocznie.
Całkowity koszt projektu terminalu pływającego LNG szacowany jest na 460 mln euro w ramach 10-letniej dzierżawy. Spodziewane są jednak również inne koszty w zależności od intensywności i częstotliwości użytkowania statku.
Według Gasgrid, ten projekt ma zapewnić dostępność gazu dla fińskiego przemysłu i gospodarstw domowych w nadchodzących latach, a jednocześnie umożliwić dostawy gazu do krajów bałtyckich, a także Polski.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów