• <

Spadają stawki za przewóz kontenerów. Powodem chiński Złoty Tydzień

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Spadają stawki za przewóz kontenerów. Powodem chiński Złoty Tydzień

Przed chińskim świętem Golden Week, stawki spotowe za przewóz kontenerów na głównych szlakach handlowych wschodnio-zachodnich notują gwałtowny spadek. Według najnowszych danych z Drewry World Container Index (WCI), globalny indeks cen frachtu kontenerowego spadł o 8% w ciągu ostatniego tygodnia, osiągając poziom 1761 USD za 40-stopowy kontener (FEU). Jest to już 15. z rzędu tydzień spadków, co sygnalizuje poważne wyzwania dla branży morskiej w drugiej połowie 2025 r.

Spadek stawek wynika przede wszystkim ze spowolnienia popytu na kontenery przed tygodniowym zamknięciem fabryk w Chinach, które rozpocznie się 1 października. Przewoźnicy redukują moce przerobowe, anulując rejsy, aby dostosować podaż do malejącego zapotrzebowania. Dodatkowym czynnikiem jest niedawny tajfun Yagi, który zakłócił łańcuchy dostaw w południowych Chinach, powodując opóźnienia w przeładunkach. Jak komentuje Drewry, międzynarodowa firma konsultingowa i analityczna specjalizująca się w sektorze morskim, transportowym i logistycznym: „Przewoźnicy morscy redukują moce, by dopasować się do spowalniającego popytu przed Golden Week. W rezultacie stawki frachtowe będą nadal spadać w nadchodzącym tygodniu”.

Na rynku widać jednak głębsze zjawisko, niż tylko chwilowy spadek cen. Stawki na trasie Azja-Europa są nawet o 60% niższe niż rok temu, a globalny indeks spadł o ponad 43% w skali rocznej. Poziomy cen zbliżają się do minimów z grudnia 2023 r., sprzed kryzysu w Morzu Czerwonym, co budzi obawy o rentowność przewoźników. Spadek stawek dotyczy bowiem nie tylko ładunków z Chin. Stawki za transport kontenera z Europy do USA także spadły o ok. 8% w ostatnim tygodniu. To efekt nadpodaży usług żeglugowych. 

W odpowiedzi na spadki, giganci branży podejmują działania stabilizujące. Hapag-Lloyd ogłosił nową podwyżkę stawek ogólnych (GRI) – do 1200 USD za 20-stopowy kontener (TEU) i 2000 USD za FEU – na trasach z Dalekiego Wschodu do Europy Północnej, obowiązującą od przyszłego tygodnia. Podobnie MSC wprowadza opłatę szczytowego sezonu w wysokości 400 USD/TEU i 600 USD/FEU na transatlantyku w kierunku zachodnim. 

Prognozy na nadchodzące miesiące nie są optymistyczne dla żeglugi. Drewry przewiduje dalsze osłabienie bilansu podaży i popytu w drugiej połowie 2025 r., co może prowadzić do spadków stawek spotowych. Niepewność związana z amerykańskimi taryfami celnymi i opłatami portowymi na chińskie statki (wprowadzanymi w połowie października) dodatkowo komplikuje sytuację, potencjalnie zmniejszając importy do USA o kilka procent do końca roku. 

Spadające stawki przynoszą ulgę importerom i konsumentom, obniżając koszty łańcuchów dostaw, ale zagrażają zyskom przewoźników, którzy w 2025 r. już zmagają się z nadpodażą. Branża liczy na odbicie po Golden Week, ale eksperci są wstrzemięźliwi w ocenach i wzywają do monitorowania globalnych napięć handlowych.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.