• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Siark-Port przeładowuje nawozy w Wolnym Obszarze Celnym w Porcie Gdańsk

jm

13.01.2022 23:01
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Siark-Port przeładowuje nawozy w Wolnym Obszarze Celnym w Porcie Gdańsk

Partnerzy portalu

Siark-Port przeładowuje nawozy w Wolnym Obszarze Celnym w Porcie Gdańsk - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Około 1,5 mln ton rocznie przeładowuje Siark-Port, w tym 240 tys. ton nawozów. Spora część tych operacji odbywa się na terenie Wolnego Obszaru Celnego, gdzie Siark-Port jest operatorem na jednym z nabrzeży.


Siark-Port prowadzi przeładunki na Nabrzeżu Obrońców Poczty Polskiej. Przestrzeń tam jest jednak ograniczona, a popyt na usługi przeładunkowe duży. Dlatego też przedsiębiorstwo korzysta także z nabrzeża na terenie Wolnego Obszaru Celnego.

– Wykonujemy tam przeładunki nawozów z jednoczesnym konfekcjonowaniem – mówi Agnieszka Groth, specjalista ds. handlowych w Siark-Porcie. Dodaje, że przeładowywane na WOC nawozy należą do grupy neutralnych.

Na terenie WOC Siark-Port może obsłużyć statki do długości 175 metrów i około 12 tys. DWT oraz o maksymalnym zanurzeniu 8,5 metra. Pomagają w tym dwa 16-tonowe dźwigi, dwa zestawy opatentowanych urządzeń do jednostkowania nawozów i sprzęt zmechanizowany, m.in. wózki widłowe i ładowarki teleskopowe. W 2021 roku Siark-Port kupił dwa nowe ciągniki terminalowe typu Kalmar wraz z sześcioma naczepami, co pozwoliło na przewóz towarów z nabrzeża na plac składowy z lepszą wydajnością. 

Siark-Port realizuje przeładunki zarówno towarów przypływających na statkach w postaci luźnej – te są przesypywane do urządzeń konfekcjonujących i pakowane specjalne worki big bag po 500 lub 600 kilogramów. Zdarza się też, że do nabrzeża WOC przypływają statki z ładunkiem już zapakowanym w big bagi – wtedy są przeładowywane bezpośrednio na samochody lub na plac składowy, który również zlokalizowany jest na terenie Wolnego Obszaru Celnego. Towary w workach są składowane na paletach i zabezpieczone plandekami.

Konfekcjonowanie nawozów mineralnych odbywa się bezpośrednio pod burtą statku. Nie jest to jednak kwestia przestrzeni, a kosztów i bezpieczeństwa. W ten sposób ładunek nie musi być przewożony między magazynami luzem. Dzięki temu też nie jest narażony na zanieczyszczenia i zabrudzenia, do worków trafia w takiej samej jakości, w jakiej był transportowany w ładowni statku. 

Siark-Port obsługuje nie tylko przeładunki nawozów. Firma jest przygotowana także do realizacji przeładunków innych towarów suchych, jak siarki, kruszywa czy zbóż, produktów płynnych, np. ropopochodnych czy olejów roślinnych. Przeładowywana jest tutaj także drobnica, jak choćby wyroby stalowe, drewno, materiały budowlane czy towary ponadgabarytowe. Ładunki przypływają do Siark-Portu w różnych formach. 

– Na obecności Siark-Portu w Wolnym Obszarze Celnym korzystają klienci firmy. Dzięki zasadom funkcjonującym w terminalu zlokalizowanym wokół Basenu Władysława IV, przy wejściu do portu wewnętrznego w Gdańsku, szczególnie atrakcyjny jest on dla importerów spoza Unii Europejskiej. Jest on bowiem traktowany z punktu widzenia ceł i podatków jak zagranica. Na jego terenie zawieszone jest płacenie cła i podatków. Opłaty trzeba uiścić dopiero w momencie wywozu towaru poza granice WOC – mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy Portu Gdańsk.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.