Nowe okręty dla Royal Candian Navy otrzymają napędy od Rolls-Royce. Firma podpisała w tej sprawie porozumienie, aby dostarczyć potrzebne komponenty. Budowa niszczycieli typu River ma być największym i zarazem najbardziej złożonym przedsięwzięciem w kanadyjskim przemyśle okrętowym od czasu II wojny światowej.
Jak informuje Rolls-Royce, każdy okręt będzie posiadał trzy kluczowe komponenty wyprodukowane przez firmę, turbinę gazową MT30 do napędu głównego, system obsługi Mission Bay i nasze generatory diesla MTU Series 4000.
– Jesteśmy dumni i podekscytowani, że możemy wesprzeć najnowszy program nawodny Royal Canadian Navy. Wiedza Rolls-Royce’a w zakresie zasilania, napędu i specjalistycznych systemów obsługi zapewni kluczowe możliwości RCD i pomoże znacząco wzmocnić obronę morską Kanady – przekazał Bruce Lennie, wiceprezes ds. relacji rządowych w Rolls-Royce.
– Z przyjemnością ściśle współpracujemy z Rolls Royce, korzystając z bogatego doświadczenia firmy i wysokiej jakości produktów, dostarczając okręty światowej klasy dla Royal Canadian Navy – zaznaczył Lee Fromson, wiceprezes ds. łańcucha dostaw i jakości w Irving Shipbuilding.
W marcu tego roku kanadyjskie władze potwierdziły zamówienie na 15 niszczycieli typu River, opartych na tej samej platformie co brytyjskie fregaty typu 26 i australijskie typu Hunter. Wszystkie będą posiadały napędy od Rolls-Royce. W Kanadzie okręty są budowane przez stocznię Irving Shipbuilding. Zapowiadane jednostki mają charakteryzować się szybkością, zwrotnością i dużą wytrzymałością. Cechować je ma zdolność do prowadzenia operacji w środowisku wielodomenowym, w tym takich działań jak eskorta statków i okrętów transportowych oraz obrona przed zagrożeniami znajdującymi się w powietrzu, na wodzie i pod wodą.
Budowie ma towarzyszyć intensywne szkolenie kadr morskich, dzięki czemu marynarze mają być gotowi sprostać każdemu scenariuszowi i zadaniu. W związku z tym resort obrony buduje utworzyć również lądowy ośrodek testowy na części należących do niego gruntów w Halifaksie w Nowej Szkocji. Budowa ma rozpocząć się latem tego roku, zakończenie zaplanowano na 2027 rok.
Kanadyjskie okręty będą miały 151,4 metrów długości, 20,75 metra szerokości i pełną wyporność ponad 8000 ton. Załoga ma liczyć 210 osób. Prędkość okrętów wyniesie do 27 węzłów, a przy jej ograniczeniu do ok. 15 maksymalny zasięg działania wynosiłby 7 000 mil morskich. Hybrydowy napęd dieslowo-gazowy (CODLOG) mają tworzyć dwa silniki elektryczne General Electric, turbina gazowa Rolls-Royce MT30, cztery silniki wysokoprężne Rolls-Royce MTU 20V 4000 M53B i dwa wały napędowe z zainstalowanymi śrubami o zmiennym skoku.
W swoim wyposażeniu każdy z niszczycieli ma posiadać system dowodzenia walką Lockheed Martin Canada CMS 330 wraz z systemem Aegis CTI (Canadian Tactical Interface), zintegrowany system obrony cybernetycznej, zintegrowany system dowodzenia i nawigacji OSI Maritime Systems, radar Lockheed Martin AN/SPY-7(V)3, sieć czujników w ramach USN Cooperative Engagement Capability, półprzewodnikowy radar dalekiego zasięgu 3D AESA Lockheed Martin Canada AN/SPY-7, półprzewodnikowy radar śledzenia celu AESA od MDA, radary nawigacyjne pasma X i S, systemy elektrooptyczne i podczerwieni L3Harris WESCAM, sonar holowany Ultra Electronics TFLAS, sonar montowany na kadłubie Ultra Electronics Sonar S2150-C, a także wewnętrzny i zewnętrzny pakiet komunikacyjny L3Harris.
W ramach systemu obronnego fregata ma posiadać system środków przeciwdziałania elektronicznego Lockheed Martin Canada RAVEN, system walki elektronicznej AN/SLQ-32(V)6 SEWIP Block 2, holowany system przeciwdziałania torpedom Ultra Electronics SEA SENTOR S21700, wyrzutnia celów pozornych typu Mk53 NULKA czy też środki przeciwdziałania akustycznego. W skład uzbrojenia ma wchodzić, jako podstawowe, armata morska Leonardo OTO 127/64 LW Vulcano, dwie armaty 30 mm Leonardo OTO Lionfish 30/X, a także sześć karabinów maszynowych 12,7 mm M2. Reszta wyposażenia ma być możliwa do instalowania w zależności od przeznaczenia okrętu i celów misji, niemniej wymienia się tu trzy ośmiokomorowe systemy wyrzutni Mk 41 Strike Lenght dla pocisków RIM-162 ESSM Block II i RIM-66 SM-2 Block IIIC, osiem pocisków przeciwokrętowych NSM (Naval Strike Missile), system obrony powietrznej Sea Ceptor z 24 pociskami, a także dwie podwójne wyrzutnie torped 324 mm dla torped Mk 53 MAKO. Każdy okręt ma posiadać również lądowisko i hangar dla śmigłowca Sikorsky CH-148 Cyclone.
Dzięki swoim zdolnościom bojowym i wszechstronności, niszczyciele typu River stać się zdolne do szybkiego rozmieszczenia w dowolnym miejscu na świecie, tak pojedynczo lub jako część okrętowej grupy zadaniowej. Zapewnią tym samym rdzeń dla kanadyjskiej „floty przyszłości” z myślą o gotowości na wyzwania w kolejnych dekadach.
Obecnie Rolls-Royce obsługuje ponad 70 marynarek wojennych na całym świecie. Jego napęd trafi również na polskie, wielozadaniowe fregaty programu „Miecznik”. Umowa w tej sprawie została podpisana w marcu 2023 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów