• <
nauta_2024

Rolls-Royce dostarczy napęd i system obsługi dla kanadyjskich niszczycieli typu River

06.06.2025 10:30 Źródło: Rolls-Royce
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rolls-Royce dostarczy napęd i system obsługi dla kanadyjskich niszczycieli typu River
Fot. MW Kanady

Nowe okręty dla Royal Candian Navy otrzymają napędy od Rolls-Royce. Firma podpisała w tej sprawie porozumienie, aby dostarczyć potrzebne komponenty. Budowa niszczycieli typu River ma być największym i zarazem najbardziej złożonym przedsięwzięciem w kanadyjskim przemyśle okrętowym od czasu II wojny światowej.

Jak informuje Rolls-Royce, każdy okręt będzie posiadał trzy kluczowe komponenty wyprodukowane przez firmę, turbinę gazową MT30 do napędu głównego, system obsługi Mission Bay i nasze generatory diesla MTU Series 4000.

– Jesteśmy dumni i podekscytowani, że możemy wesprzeć najnowszy program nawodny Royal Canadian Navy. Wiedza Rolls-Royce’a w zakresie zasilania, napędu i specjalistycznych systemów obsługi zapewni kluczowe możliwości RCD i pomoże znacząco wzmocnić obronę morską Kanady – przekazał Bruce Lennie, wiceprezes ds. relacji rządowych w Rolls-Royce.

– Z przyjemnością ściśle współpracujemy z Rolls Royce, korzystając z bogatego doświadczenia firmy i wysokiej jakości produktów, dostarczając okręty światowej klasy dla Royal Canadian Navy – zaznaczył Lee Fromson, wiceprezes ds. łańcucha dostaw i jakości w Irving Shipbuilding.

W marcu tego roku kanadyjskie władze potwierdziły zamówienie na 15 niszczycieli typu River, opartych na tej samej platformie co brytyjskie fregaty typu 26 i australijskie typu Hunter. Wszystkie będą posiadały napędy od Rolls-Royce. W Kanadzie okręty są budowane przez stocznię Irving Shipbuilding. Zapowiadane jednostki mają charakteryzować się szybkością, zwrotnością i dużą wytrzymałością. Cechować je ma zdolność do prowadzenia operacji w środowisku wielodomenowym, w tym takich działań jak eskorta statków i okrętów transportowych oraz obrona przed zagrożeniami znajdującymi się w powietrzu, na wodzie i pod wodą.

Budowie ma towarzyszyć intensywne szkolenie kadr morskich, dzięki czemu marynarze mają być gotowi sprostać każdemu scenariuszowi i zadaniu. W związku z tym resort obrony buduje utworzyć również lądowy ośrodek testowy na części należących do niego gruntów w Halifaksie w Nowej Szkocji. Budowa ma rozpocząć się latem tego roku, zakończenie zaplanowano na 2027 rok.

Kanadyjskie okręty będą miały 151,4 metrów długości, 20,75 metra szerokości i pełną wyporność ponad 8000 ton. Załoga ma liczyć 210 osób. Prędkość okrętów wyniesie do 27 węzłów, a przy jej ograniczeniu do ok. 15 maksymalny zasięg działania wynosiłby 7 000 mil morskich. Hybrydowy napęd dieslowo-gazowy (CODLOG) mają tworzyć dwa silniki elektryczne General Electric, turbina gazowa Rolls-Royce MT30, cztery silniki wysokoprężne Rolls-Royce MTU 20V 4000 M53B i dwa wały napędowe z zainstalowanymi śrubami o zmiennym skoku.

W swoim wyposażeniu każdy z niszczycieli ma posiadać system dowodzenia walką Lockheed Martin Canada CMS 330 wraz z systemem Aegis CTI (Canadian Tactical Interface), zintegrowany system obrony cybernetycznej, zintegrowany system dowodzenia i nawigacji OSI Maritime Systems, radar Lockheed Martin AN/SPY-7(V)3, sieć czujników w ramach USN Cooperative Engagement Capability, półprzewodnikowy radar dalekiego zasięgu 3D AESA Lockheed Martin Canada AN/SPY-7, półprzewodnikowy radar śledzenia celu AESA od MDA, radary nawigacyjne pasma X i S, systemy elektrooptyczne i podczerwieni L3Harris WESCAM, sonar holowany Ultra Electronics TFLAS, sonar montowany na kadłubie Ultra Electronics Sonar S2150-C, a także wewnętrzny i zewnętrzny pakiet komunikacyjny L3Harris.

W ramach systemu obronnego fregata ma posiadać system środków przeciwdziałania elektronicznego Lockheed Martin Canada RAVEN, system walki elektronicznej AN/SLQ-32(V)6 SEWIP Block 2, holowany system przeciwdziałania torpedom Ultra Electronics SEA SENTOR S21700, wyrzutnia celów pozornych typu Mk53 NULKA czy też środki przeciwdziałania akustycznego. W skład uzbrojenia ma wchodzić, jako podstawowe, armata morska Leonardo OTO 127/64 LW Vulcano, dwie armaty 30 mm Leonardo OTO Lionfish 30/X, a także sześć karabinów maszynowych 12,7 mm M2. Reszta wyposażenia ma być możliwa do instalowania w zależności od przeznaczenia okrętu i celów misji, niemniej wymienia się tu trzy ośmiokomorowe systemy wyrzutni Mk 41 Strike Lenght dla pocisków RIM-162 ESSM Block II i RIM-66 SM-2 Block IIIC, osiem pocisków przeciwokrętowych NSM (Naval Strike Missile), system obrony powietrznej Sea Ceptor z 24 pociskami, a także dwie podwójne wyrzutnie torped 324 mm dla torped Mk 53 MAKO. Każdy okręt ma posiadać również lądowisko i hangar dla śmigłowca Sikorsky CH-148 Cyclone.

Dzięki swoim zdolnościom bojowym i wszechstronności, niszczyciele typu River stać się zdolne do szybkiego rozmieszczenia w dowolnym miejscu na świecie, tak pojedynczo lub jako część okrętowej grupy zadaniowej. Zapewnią tym samym rdzeń dla kanadyjskiej „floty przyszłości” z myślą o gotowości na wyzwania w kolejnych dekadach.

Obecnie Rolls-Royce obsługuje ponad 70 marynarek wojennych na całym świecie. Jego napęd trafi również na polskie, wielozadaniowe fregaty programu „Miecznik”. Umowa w tej sprawie została podpisana w marcu 2023 roku.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.