• <
nauta_2024

Projekt statku napędzanego wodorem otrzymał dofinansowanie od Enova

PMK

22.12.2020 14:40 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Projekt statku napędzanego wodorem otrzymał dofinansowanie od Enova

Partnerzy portalu

Projekt statku napędzanego wodorem otrzymał dofinansowanie od Enova - GospodarkaMorska.pl
Wilhelmsen

Projekt budowy pierwszych na świecie bezemisyjnych statków napędzanych wodorem otrzymał 25 mln dolarów dofinansowania od norweskiej, rządowej organizacji Enova.

Fundusze pozwolą norweskiej grupie Wilhelmsen dalej rozwijać technologię i infrastrukturę potrzebną do osiągnięcia bezemisyjnej żeglugi.

- Fundusze od Enovy są kluczowe w realizacji Topeki i ważnym kamieniem milowym dla przemysłu morskiego - powiedział Jan Eyvin Wang, wiceprezes ds. inwestycji przemysłowych w Wilhelmsen.

- Aby osiągnąć nasze ambicje dotyczące bezemisyjnego transportu oceanicznego, należy opracować nową technologię. Baterie zaspokajają wiele potrzeb, ale nie wszystkie. Oznacza to, że wprowadzenie i stosowanie bezemisyjnych nośników energii, takich jak wodór, ma kluczowe znaczenie - powiedział Nils Kristian Nakstad, dyrektor generalny Enova.

Dwa miesiące temu projekt HySHIP otrzymał 9 mln dolarów dofinansowania od Unii Europejskiej. Poza Wilhelmsenem konsorcjum obejmuje Kongsberg Maritime, LMG Marin, Equinor, Norled, PersEE, Diana Shipping, Stolt-Nielsen Inland Tanker Service BV, Air Liquide, NCE Maritime CleanTech, DNV GL, ETH Zürich oraz Strathclyde University and Demokritos.

Projekt zakłada budowę dwóch jednostek ro-ro dla transportu krótkomorskiego. Statki będą przewoziły towary pomiędzy morskimi bazami zaopatrzeniowymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii. Ponadto statki będą transportować wodór do różnych stacji paliw.

- Dzięki tym nowym funduszom nasza wizja statków wodorowych i infrastruktury wspierającej różne branże na wybrzeżu jest znacznie bliższa urzeczywistnienia - powiedział Jan Eyvin Wang.

Wilhelmsen chce być integralną częścią rozwoju wodoru do zastosowań morskich w Norwegii, a także na arenie międzynarodowej.

- Norwegia to świetne miejsce do badania i budowy tych jednostek. Mamy tutaj niezbędną wolę polityczną, a Wilhelmsen dysponuje wyjątkową siecią na wybrzeżu poprzez naszą spółkę zależną NorSea Group. Naszym celem jest rozpoczęcie od naszych dwóch statków Topeka, aby z czasem móc wspierać cały przemysł morski alternatywnymi paliwami o zerowej emisji - powiedział Wang.

Statki mają zostać dostarczone w 2024 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.