PMK
Projekt budowy pierwszych na świecie bezemisyjnych statków napędzanych wodorem otrzymał 25 mln dolarów dofinansowania od norweskiej, rządowej organizacji Enova.
Fundusze pozwolą norweskiej grupie Wilhelmsen dalej rozwijać technologię i infrastrukturę potrzebną do osiągnięcia bezemisyjnej żeglugi.
- Fundusze od Enovy są kluczowe w realizacji Topeki i ważnym kamieniem milowym dla przemysłu morskiego - powiedział Jan Eyvin Wang, wiceprezes ds. inwestycji przemysłowych w Wilhelmsen.
- Aby osiągnąć nasze ambicje dotyczące bezemisyjnego transportu oceanicznego, należy opracować nową technologię. Baterie zaspokajają wiele potrzeb, ale nie wszystkie. Oznacza to, że wprowadzenie i stosowanie bezemisyjnych nośników energii, takich jak wodór, ma kluczowe znaczenie - powiedział Nils Kristian Nakstad, dyrektor generalny Enova.
Dwa miesiące temu projekt HySHIP otrzymał 9 mln dolarów dofinansowania od Unii Europejskiej. Poza Wilhelmsenem konsorcjum obejmuje Kongsberg Maritime, LMG Marin, Equinor, Norled, PersEE, Diana Shipping, Stolt-Nielsen Inland Tanker Service BV, Air Liquide, NCE Maritime CleanTech, DNV GL, ETH Zürich oraz Strathclyde University and Demokritos.
Projekt zakłada budowę dwóch jednostek ro-ro dla transportu krótkomorskiego. Statki będą przewoziły towary pomiędzy morskimi bazami zaopatrzeniowymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii. Ponadto statki będą transportować wodór do różnych stacji paliw.
- Dzięki tym nowym funduszom nasza wizja statków wodorowych i infrastruktury wspierającej różne branże na wybrzeżu jest znacznie bliższa urzeczywistnienia - powiedział Jan Eyvin Wang.
Wilhelmsen chce być integralną częścią rozwoju wodoru do zastosowań morskich w Norwegii, a także na arenie międzynarodowej.
- Norwegia to świetne miejsce do badania i budowy tych jednostek. Mamy tutaj niezbędną wolę polityczną, a Wilhelmsen dysponuje wyjątkową siecią na wybrzeżu poprzez naszą spółkę zależną NorSea Group. Naszym celem jest rozpoczęcie od naszych dwóch statków Topeka, aby z czasem móc wspierać cały przemysł morski alternatywnymi paliwami o zerowej emisji - powiedział Wang.
Statki mają zostać dostarczone w 2024 roku.
Drony poprawiają wydajność podwodnych inspekcji statków
Cemet Ltd - 30 lat na rynku to dla nas dopiero początek!
W pełni wyposażona jednostka zbudowana w stoczni Safe w Gdańsku na próbach morskich [wideo]
OOCL UNITED KONGDOM opuścił obszar Kanału Sueskiego, zmierza w kierunku RPA
Orion I - offshorowy kolos wszedł do Portu Gdańsk. To na nim runął jeden z największych dźwigów świata
Wybudowany w Gdańsku prom hołdem dla kanadyjskich Indian
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 28400,00 $ | tona | 1,65% | 20 kwi |
Cynk | 2825,00 $ | tona | -0,60% | 20 kwi |
Aluminium | 2324,00 $ | tona | -0,30% | 20 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |