Dla gdyńskiej firmy CLIMAREM zimowe miesiące były okresem wytężonej pracy i wielu ciekawych projektów.
CLIMAREM produkuje urządzenia ciśnieniowe, wymienniki płaszczowo-rurowe i agregaty chłodnicze dla wielu gałęzi przemysłu ciężkiego – gazownictwa, przemysłu naftowego, chemicznego, papierniczego, energetycznego i wielu innych.
Niemniej wiodącą rolę pełni produkcja wyposażenia dla przemysłu stoczniowego, zarówno dla stoczni, armatorów, jak i wielu kontrahentów z całego świata.
A jakimi projektami może się pochwalić firma CLIMAREM zrealizowanymi w ostatnim czasie dla branży morskiej?
Dla klienta ze Szwecji wyprodukowano w CLIMAREM certyfikowane, wielkogabarytowe zbiorniki do materiałów sypkich przeznaczone na budowane w Holandii cementowce. Aparaty tego typu są wykonywane w przedsiębiorstwie w seriach, a ze względu na ich odbiorowy charakter są budowane pod ścisłą kontrolą Towarzystwa Klasyfikacyjnego LRS.
W przeszłości wykonano w CLIMAREM i dostarczono do Stoczni Crist, na zlecenie norweskiego partnera, ponadgabarytowy zbiornik Bulk Tank, na jednostkę PSV Ulstein Verft. Zbiornik ważył 27 ton, miał 6 metrów średnicy i 5,35 metra wysokości. Odbiór i certyfikację zapewniało towarzystwo morskie ABS.
CLIMAREM regularnie wykonuje także zadania powierzane przez polskich klientów. W ostatnim czasie jednym z nich była PGZ Stocznia Wojenna, która wyremontowała okręt hydrograficzny ORP Arctowski, wchodzący w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej. CLIMAREM, jako firma specjalizująca się w instalacjach HVAC, zrealizowała na potrzeby przebudowy systemy: wentylacji ogólnookrętowej, wentylacji siłowni, klimatyzacji, wentylacji specjalnej i system ogrzewania. Spółka CLIMAREM po raz kolejny zajmowała się zadaniem kompleksowo – od wykonania projektu technicznego i roboczego, po nadzór autorski i wykonanie dokumentacji zdawczej.
Agregaty chłodnicze, klimatyzacyjne, centrale klimatyzacyjne oraz instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne wykonywane przez CLIMAREM otrzymał także nowobudowany prom dla operatora BC Ferries, który obsługuje ruch pasażersko-samochodowy na zachodnim wybrzeżu Kanady. Zbudowana w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., na zamówienie Kanadyjczyków jednostka ma 107 metrów długości, mieści 138 pojazdów i około 600 pasażerów. Jest to nowoczesny prom zasilany dwupaliwowymi silnikami, pracującymi na LNG oraz na paliwie tradycyjnym.
W 2021 roku zespół CLIMAREM uczestniczył w pracach remontowych na wielu modernizowanych jednostkach. Na statku Orion wykonane zostały prace w mroźniach i chłodniach, remonty chłodziarek i zamrażarek, a także w zakresie remontu sprężarek chłodniczych i wymienników ciepła. Na jednostce Silver Wind przeprowadzono retrofit czynnika chłodniczego. Seaway Phoenix, jednostka do prac off-shorowych, przeszła serwis chillerów, prace montażowe i remontowe w zakresie instalacji klimatyzacji, instalacji wody lodowej, wymienników ciepła i central klimatyzacyjnych, jak również modernizację instalacji chłodniczej, w tym prace w chłodniach prowiantowych i przegląd sprężarek chłodniczych. Firma CLIMAREM przeprowadziła także przegląd chłodni prowiantowej i remont central klimatyzacyjnych na jednostce Oceania, jak również remont klimatyzacji na promie Stena Spirit. Z kolei na nowoczesnej pogłębiarce Willem Van Rubroeck gdański oddział firmy CLIMAREM dokonał modernizacji wentylacji maszynowni i nadbudówki, instalacji chłodniczej lodówek, a także wykonał instalację chłodni prowiantowej.
Jedną z inicjatyw, jaka realizowana jest obecnie w CLIMAREM, są prace nad innowacyjnym, ekologicznym urządzeniem chłodniczym, które znajdzie zastosowanie na statkach i okrętach. Przedsięwzięcie to jest prowadzone w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Innoship”, w którym CLIMAREM bierze udział. W rezultacie powstać mają agregaty chłodnicze i chillery, które są przystosowane do pracy w warunkach morskich. Urządzenia te będą pracować na naturalnych czynnikach chłodniczych o współczynniku GWP mniejszym niż 150 oraz ODP równym 0.
W ramach programu w firmie powstało stanowisko do badań czynników chłodniczych, dzięki któremu CLIMAREM może prowadzić badania nad różnymi koncepcjami agregatów chłodniczych, wykonywać próby, szkolenia, prace optymalizacyjne urządzeń, a także Fabryczne Próby Zdawcze. Firma wzbogaciła się także o nowe stanowisko do prac spawalniczych wymienników płaszczowo-rurowych z rurami i dnami sitowym z tytanu.

Wymienniki te zostały opracowane również w ramach tego samego projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Są to urządzenia przeznaczone do pracy w przemyśle morskim i offshore, a także w aplikacjach lądowych, w związku z czym prototypy zostały certyfikowane przez Jednostkę Notyfikowaną PRS na zgodność z Dyrektywą ciśnieniową 2014/68/EU.

Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów