Firma CLIMAREM opracowała, przetestowała i zatwierdziła technologię spawania tytanu. Technologia znajdzie swoje zastosowanie m.in. w przemyśle morskim i offshore.
Tytan to metal bardzo potrzebny w przemyśle morskim i offshore. Jest lekki i wytrzymały, a do tego bardzo odporny na korozję. Wszędzie tam, gdzie potrzebna jest wytrzymałość, a jednocześnie jak najniższa waga, stosowany jest tytan. Coraz częściej znajduje on zastosowanie w instalacjach narażonych na kontakt z powodującą korozję wodą morską. Korzystają z niego firmy budujące instalacje offshore, statki i samoloty. Przydaje się także w urządzeniach służących do wymiany ciepła, a także przesyłu i transportu substancji chemicznych. Znajdziemy go m.in. w cysternach, generatorach alternatywnych źródeł energii, rurach i urządzeniach procesowych. Świetnie sprawdza się w ekstremalnych warunkach – w wysokich temperaturach, ciśnieniu czy w kontakcie z agresywnymi substancjami.
Niezwykle ważna jest więc właściwa obróbka tytanu oraz odpowiednia technologia spawania wykonanych z niego elementów. Taką technologię opracowała firma CLIMAREM. Prace zostały podjęte w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt badawczy dotyczący opracowania innowacyjnego, ekologicznego urządzenia chłodniczego do zastosowań statkowych i okrętowych był podzielony na części. Jedną z nich było wykonanie typoszeregu wymienników płaszczowo-rurowych z wkładem tytanowym. W ramach tych prac CLIMAREM opracował i wdrożył technologię spawania złącz rurek i płyt sitowych wykonanych z tytanu.
Najczęstszą metodą spawania tytanu jest spawanie łukowe, które odbywa się przy wykorzystaniu specjalnych komór osłonowych w atmosferze gazu osłonowego ze stałą kontrolą jej parametrów. Komory te można podzielić na trzy typy. Są to nasadki mocowane do uchwytu spawalniczego w celu miejscowej osłony złącza od tlenu, komory do całkowitej osłony elementu i komory warsztatowe osłaniające dany element, w których wnętrzu przebywa również spawacz. Jednym z rozwiązań przetestowanych w CLIMAREM okazała się komora do całkowitej osłony spawanego elementu. Zespół pracujący nad technologią w CLIMAREM zbudował specjalistyczną komorę pozwalającą na utrzymanie odpowiednich parametrów atmosfery osłonowej oraz na wygodne operowanie podczas spawania wymienników ciepła.
W ramach badań przetestowano złącza rur z dnem sitowym, będące elementami wymiennika ciepła. Badanie miało odpowiedzieć na pytanie, jak materiał spoiny zachowa się przez 10 lat w środowisku morskim. W tym celu skorzystano z próby laboratoryjnej, w ramach której zasymulowano odpowiednie warunki stanowiące ekwiwalent warunków rzeczywistych i czasu kontaktu. Próbka przebywała 876 godzin w specjalnej komorze solnej, gdzie była umieszczona w obojętnej mgle solnej. Podczas prób była nieustannie spryskiwana rozpyloną solanką w kontrolowanych warunkach, zarówno jeśli chodzi o temperaturę, jak i stopień pH, opadania mgły solnej i stężenia chlorku sodu. Badania pokazały, że technologia sprawdza się świetnie – ani na spoinie, ani na powierzchni czołowej nie znaleziono śladów korozji.
Opracowana technologia została zakwalifikowana przez jednostkę notyfikowaną TÜV Rheinland oraz towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas.
Opracowane przez CLIMAREM z użyciem technologii spawania tytanu wymienniki ciepła znajdą zastosowanie m.in. w przemyśle morskim i off-shore. Urządzenie jest częścią budowanego przez CLIMAREM agregatu chłodniczego w wykonaniu morskim, pracującego na naturalnych czynnikach chłodniczych, spełniającego wymogi narzucane przez międzynarodowe konwencje, dotyczące ochrony warstwy ozonowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii