24 grudnia na Telegramie pojawiły się doniesienia o pożarze na zacumowanym w Murmańsku kontenerowcu Sevmorput o zasilaniu nuklearnym. Rosatom i Atomflot, właściciel i operator jednostki, nie komentują wydarzenia.
Doniesienia o pożarze na jedynym na świecie kontenerowcu o zasilaniu nuklearnym, rosyjskim statku Sevmorput przebywającym w porcie w Murmańsku, są nieoficjalne. 24 grudnia na kanale lokalnego biura Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych pojawiła się lakoniczna informacja o pożarze w Atomflocie, bazie jednostek o napędzie nuklearnym w Murmańsku. Nie podano szczegółów. Zaledwie 1,5 godziny później ten sam kanał poinformował, że pożar jest pod kontrolą. Strażacy mieli dotrzeć do źródła ognia i zabezpieczyć sąsiednie pomieszczenia. Poinformowano także, że nie ma ryzyka rozprzestrzenienia się pożaru.
Kolejna wiadomość na ten temat została nadana 25 grudnia – podano, że ogień został ugaszony. Okazało się ponadto, że pożar wybuchł na pokładzie Sevmorputa i objął około 30 metrów kwadratowych na pokładzie jednostki, prawdopodobnie w części mieszkalnej.
Wiadomości jednak zaniepokoiły mieszkańców okolic Murmańska, którzy zaczęli obawiać się, co by się stało w przypadku rozprzestrzenienia się ognia. Potencjalny wybuch miałby najprawdopodobniej katastrofalne skutki dla całego miasta i okolic, nie wspominając o środowisku wodnym.
Jednocześnie ani Rosatom, ani Atomflot, będące właścicielem i operatorem statku, nie odniosły się do doniesień.
Sevmorput to jedyny na świecie kontenerowiec wyposażony w zasilanie nuklearne. Został oddany do eksploatacji w 1988 roku. Przez wiele lat cumował bezczynnie w Murmańsku, a rosyjskie władze planowały go zezłomować. Drugie życie złapał jednak w 2013 roku, kiedy to rozpoczął się jego gruntowny remont, a w dwa lata później jednostka przeszła pomyślnie testy. W 2016 roku Sevmorput wrócił do regularnego serwisu. Obecnie jest wykorzystywany głównie do transportu zaopatrzenia do baz wojskowych oraz do istniejących i budowanych terminali gazowych i naftowych w Arktyce.
Według aktualnych danych, po ostatnim remoncie czas życia reaktora został przedłużony do 2024 roku. Pożar na jednostce znacznie sprawia, że najpewniej częściej będzie się mówiło o jego zezłomowaniu, niż wydłużeniu jego eksploatacji, zwłaszcza że oficjele Atomflotu zapowiadają budowę nowych jednostek o konwencjonalnym zasilaniu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii