Zaprószenie ognia i pożar pozostają jednymi z największych zagrożeń dla jednostek nawodnych od najdawniejszych czasów. Ostatnie, głośne wypadki wymuszają większą kontrole i zapotrzebowanie na najnowocześniejsze środki bezpieczeństwa. Branża morska poszukuje coraz to nowszych rozwiązań, aby poradzić sobie z zagrożeniami związanymi z niekontrolowanymi pożarami, zwłaszcza pojazdów elektrycznych i akumulatorów litowo-jonowych.
Aby sprostać tym wyzwaniom firma żeglugowa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) planuje wdrożyć nowoczesny system oparty na sztucznej inteligencji, opracowany przez izraelską firmę Captain's Eye. Jest to efekt przykrych doświadczeń, gdy w lutym ubr. statek MOL o nazwie Felicity Ace zapalił się 90 mil morskich na południowy zachód od portugalskiej wyspy Faial, wyspy w centrum Azorów. Choć udało się ewakuować załogę, nie udało się ocalić statku i jego cennego ładunku, w postaci 4 000 samochodów, w tym wielu luksusowych. Straty wyceniono wtedy na 400 mln dolarów. Stąd teraz wszystkie samochodowce należące do firmy zostały wyposażone w najnowsze czujniki alarmów przeciwpożarowych.
Ten wypadek, jak i niedawna sytuacja na Fremantle Highway w lipcu tego roku sprawiły, że wzrosły obawy co do transportu pojazdów elektrycznych na statkach, mimo że śledztwa w obu przypadkach nie potwierdziły, że wina leży w ich systemach.
Jak podaje firma, nowe systemy mają wykrywać nieprawidłowości w maszynowni i na wszystkich pokładach. Są już w użytku także na innych statkach, oraz jachtach i jak dotąd mają spisywać się bez zarzutu, wykrywając nawet niewielkie ilości dymu. Wysyła wtedy ostrzeżenie do członków załogi na pokładzie statku oraz do firmy zarządzającej jednostką na lądzie, pokazując obrazy z kamer rejestrujące miejsce zagrożenia. Tak samo nagrania z ładowni można oglądać zarówno ze statku, jak i z lądu, co ma pozwolić na szybszą reakcję w przypadku pożaru.
We współpracy z Captain's Eye firma MOL przeprowadziła testy demonstracyjne możliwości systemu sztucznej inteligencji w zakresie wykrywania dymu przy użyciu kamer w ładowniach na pokładzie statku Onyx Ace. W wyniku wielu testów poprawiła funkcjonalność systemu, potwierdzając jego skuteczność, w tym skuteczną detekcję niewielkich ilości dymu, i zdecydowała się na instalację systemu kolejnych statkach. Na razie nowe czujniki oparte na systemie sztucznej inteligencji
znalazły się w wyposażeniu dziesięciu nowych rorowców napędzanych LNG, a
w przyszłości pojawią się na pozostałych statkach przeznaczonych do
przewozów samochodów. Z oczywistych względów MOL ma nadzieję, że nie
znajdzie się ponownie w sytuacji, gdzie zagrożenie pożarem na statku
staje się faktem i potrzebna okaże się reakcja w praktyce. Mitsui O.S.K. Lines zamierza w dalszym ciągu wdrażać zaawansowane środki zapobiegania pożarom w ładowniach samochodowców, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie swojej floty i transportu samochodów, także elektrycznych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów