Koalicja na rzecz oszczędności energii, działająca przy
CAN-Europe, przyjrzała się rocznym sprawozdaniom z postępów państw
członkowskich w zakresie efektywności energetycznej i krajowym planom
oszczędnościowym, aby przygotować ocenę krajowych postępów osiągniętych w
okresie do 2020 r. oraz perspektyw na lata 2021–2030 w zakresie
oszczędności energii. Oszczędzanie energii przez kraje członkowskie to
obowiązek na podstawie art. 7 dyrektywy w sprawie efektywności
energetycznej.
Publikacja zawiera podsumowanie postępów i przyszłych planów
państw członkowskich dotyczących obowiązku oszczędzania energii, w tym:
• ocenę postępów krajowych do 2018 r. zgłoszonych za bieżący okres
2014–2020 (na podstawie dostępnego rocznego sprawozdania z postępów
państw członkowskich przedłożonego w 2020 r.);
• pierwszą analizę
wymagań w zakresie oszczędności energii na następny okres 2021–2030
(zgodnie z krajowymi planami energetycznymi i klimatycznymi (KPEiK); i
• przegląd najważniejszych środków zaproponowanych w ramach obowiązku
oszczędności energii w krajowych planach energetycznych i klimatycznych
(KPEiK) na następny okres.
Nie wszystkie państwa członkowskie
zostały ocenione, ponieważ krajowe sprawozdania z postępów nie zawsze
były dostępne lub informacje podane w krajowych planach na rzecz ochrony
środowiska były niepełne.
Aż 6 państw członkowskich (Bułgaria,
Czechy, Niemcy, Węgry, Włochy, Luksemburg) najprawdopodobniej nie
będzie w stanie wypełnić obowiązku na 2020 r. Hiszpania jest kolejnym
niepewnym takim krajem, ale oceniono, że wciąż może wypełnić ten
obowiązek.
W odniesieniu do okresu 2021–2030 większość państw członkowskich
poprawnie obliczyła całkowitą wymaganą oszczędność energii, ale
informacja o tym, czy podjęte działania będą wystarczające do jej
osiągnięcia, w wielu przypadkach jest niekompletna. W raporcie oceniono
tylko kilka krajów, w tym Bułgarię, Czechy, Chorwację, Danię, Francję,
Niemcy, Finlandię, Grecję, Włochy, Polskę, Szwecję.
Na
podstawie informacji dostarczonych na temat polityki efektywności
energetycznej na lata 2021–2030 można zidentyfikować następujące trendy:
• zaplanowane działania nie zawsze składają się na realizację obowiązku
oszczędności energii, jak w przypadku Czech, Danii, Niemiec i Polski;
• oczekuje się, że systemy zobowiązujące do efektywności energetycznej
przyniosą mniejszy efekt, ale nadal pozostaną kluczowym działaniem;
•
niektóre państwa członkowskie kładą większy nacisk na oszczędności w
zakresie transportu niż wcześniej, podczas gdy działania w sektorze
budynków wciąż przynoszą znaczne oszczędności; i
• działania w
systemie podatkowym na rzecz oszczędności są nadal stosowane, a niektóre
państwa członkowskie wprowadziły nowe środki podatkowe.
Źródło: Chrońmy Klimat
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii