pc
Koks i węgiel to największe grupy towarowe przeładowywane w Porcie Gdańskim Eksploatacja. Stanowią prawie 50% wszystkich przeładunków tej spółki, co według danych z ubiegłego roku daje prawie 1,5 mln t surowca rocznie. Dlatego jednymi z najczęściej zawijających do PGE jednostek są właśnie statki po koks. Tak też było w miniony weekend, podczas którego przy Nabrzeżu Rudowym odbył się załadunek tego surowca.
Po koks przypłynął masowiec Federal Saguenay, załadunek przy Nabrzeżu Rudowym zakończył się w niedzielę. Jest to jedno z dwóch nabrzeży przeznaczonych do obsługi węgla, koksu i złomu, znajdujące się w rejonie Basenu Górniczego – drugie to Nabrzeże Węglowe. Ładunek pozyskała firma spedycyjno-shippingowa VETRO, jeden z największych kontrahentów Portu Gdańsk Eksploatacja. Z Portu Gdańsk, koks odlewniczy trafi do portu Burns Harbor w Stanach Zjednoczonych.
Masowiec Federal Saguenay ma 200 m długości, 23,5 m szerokości 34 167 t nośności oraz 20 837 GT. Zbudowana w 1996 r. jednostka pływa pod banderą Barbadosu.
Wysokie ceny chińskiego surowca zachęcają niektóre huty do zwiększenia zakupów z alternatywnych źródeł. Od stycznia do końca października 2018 r. produkcja koksu w Polsce wzrosła o 1,5% – do 7,8 mln t. W tym samym czasie produkcja stali surowej spadła o 2,5%, co umożliwiło wzrost eksportu tego surowca. Trend ten utrzymuje się również od początku tego roku. Polska klientom na całym świecie dostarcza koks właśnie drogą morską.
Koks to paliwo uzyskiwane przemysłowo w koksowniach poprzez wygrzewanie węgla kamiennego w bardzo wysokich temperaturach ( 600-1200°C). Wykorzystywany jest głównie do wytopu żelaza w wielkich piecach w hutach.
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego, oraz wyłącznym przeładowcą w Gdańskim Terminalu Kontenerowym. Wykorzystując specjalistyczny sprzęt, zajmuje się przeładunkiem różnego rodzaju towarów pomiędzy morskimi i śródlądowymi (statek, barka) a lądowymi środkami transportu (samochody, wagony). PGE operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskim, Wiślanym, Szczecińskim, Węglowym, Rudowym i Administracyjnym.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni