• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Stawki tankowców z podwójnym wzrostem w miarę rozwoju contango na ropę naftową

PMK

30.03.2020 20:46 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Stawki tankowców z podwójnym wzrostem w miarę rozwoju contango na ropę naftową

Partnerzy portalu

Stawki tankowców z podwójnym wzrostem w miarę rozwoju contango na ropę naftową - GospodarkaMorska.pl

Jak podają źródła branżowe, stawki za fracht supertankowców rosną w tym miesiącu po raz drugi, ponieważ producenci, rafinerie i handlowcy starają się zabezpieczyć statki do transportu ropy lub magazynować szybko rosnącą nadwyżkę ropy naftowej.

Stawki frachtowe dla bardzo dużych przewoźników ropy naftowej (VLCC) wzdłuż trasy z Bliskiego Wschodu do Chin oszacowano na około 180 000 USD dziennie w poniedziałek, w porównaniu z około 125 000 USD w piątek. Tygodniowo ten wynik ustalił się na poziomie około 90 000 USD dziennie w środę.

- Trudno powiedzieć, czy stawki zostaną utrzymane i na jakich poziomach, ale ogólnie patrząc na plany eksportowe Arabii Saudyjskiej na nadchodzące miesiące, można oczekiwać, że stawki frachtowe pozostaną wysokie - powiedział Anoop Singh, szef badań tankowców w Azji w Braemar ACM Shipbroking.

- Pozostaje pytanie, jak bardzo wysokie - powiedział Singh, dodając, że ceny terminowe dla VLCC w drugim kwartale wynosiły około 170 000 USD dziennie na trasie z Bliskiego Wschodu do Chin.

Biorąc pod uwagę, że światowe zapotrzebowanie na ropę naftową spadnie o 15 do 20 milionów bpd, co stanowi spadek o 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem, handlowcy są coraz bardziej zmuszani do przechowywania ropy w magazynach, aby skorzystać z rekordowej luki między cenami spot i cenami w przyszłości.

Na rynku contango ceny w krótkim okresie są niższe niż w przyszłych miesiącach, co zachęca handlowców do przechowywania ropy na sprzedaż w przyszłości po wyższej cenie.

- Prawie wszystkie transakcje spotowe są teraz powiązane z magazynowaniem surowców na morzu - to jedyny sposób na zarabianie pieniędzy. Nie będziesz teraz zarabiać na handlu ładunkiem - powiedział Ashok Sharma, dyrektor zarządzający maklera statków BRS Baxi w Singapurze.

Podczas gdy przestrzeń do magazynowania na lądzie jest zwykle tańsza niż magazynowanie na morzu, handlowcy coraz częściej starają się magazynować ropę na zbiornikowcach, ponieważ przestrzeń na lądzie staje się coraz bardziej ograniczona.

Stawki czarteru czasowego VLCC w celu magazynowania ropy na morzu wzrosły w poniedziałek aż do 120 000 USD dziennie z około 40 000 USD dziennie na początku miesiąca.

Nawet przy takich stawkach, przechowując ropę na pokładach VLCC przez sześć miesięcy, handlowcy mogliby uzyskać od 7 do 8 milionów dolarów zysku przy obecnych cenach rynkowych, podają źródła.

Po raz drugi w tym miesiącu stawki frachtowe wzrosły wraz z gwałtownym wzrostem popytu na ropę naftową napędzanym wojną handlową między Arabią Saudyjską a Rosją.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.