PMK
26 czerwca minęły 3 lata od zakończenia rozbudowy Kanału Panamskiego. Sukces tego projektu przekroczył oczekiwania całej branży żeglugowej. Dotąd obiekt przekroczyło ponad 6 tysięcy statków neopanamax.
- Nasze doświadczenie z bramami neopanamax i kolejne inwestycje w ich działanie pozwoliły zwiększyć przepustowość i wydajność kanału - stwierdził Panama Canal Authority. - Umożliwiło to nam zdobycie wielu osiągnięć w ostatnim roku, takich jak tranzyt pierwszego tankowca LNG Q-Flex i największego dotychczas kontenerowca.
Rozszerzony kanał potwierdził również swoją pozycję jako część Zielonego Szlaku światowego handlu morskiego. Po rozbudowie obiektu coraz większe statki mogły go przekraczać, co doprowadziło do zmniejszenia emisji CO2 o 55 mln dolarów.
Przez Kanał Panamski biegną głównie szlaki ze wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) oraz Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego było ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmuje raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej