• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pomorska Dolina Wodorowa

ew/Port Gdynia

02.10.2019 11:24 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Pomorska Dolina Wodorowa - GospodarkaMorska.pl

Port Gdynia oprócz gigantycznych inwestycji mających na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych, realizuje również wiele projektów prośrodowiskowych w ramach zrównoważonego rozwoju. Podążając w kierunku idei ‘green port’ - Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał deklaracje ws. powołania inicjatywy „Pomorska Dolina Wodorowa”, której koordynatorem został Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych.

Jako najbardziej uniwersalny nad Bałtykiem, Port Gdynia kompleksowo zarządza działaniami w zakresie zwiększania parametrów technicznych, umożliwiając zawijanie coraz większych jednostek oraz w obszarze ochrony środowiska. Zarząd Morskiego Portu Gdynia prowadzi swoją działalność w sposób odpowiedzialny, z troską o otoczenie i z dbałością o środowisko. W tym roku z sukcesem w Porcie Gdynia wprowadzona została usługa regularnego bunkrowania statków zielonym paliwem LNG na preferencyjnych warunkach.

- Możliwość bunkrowania statków jednym z najczystszych paliw dostępnych na rynku pozycjonuje Port Gdynia jako kolejny „zielony port” sieci bazowej TEN-T. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 r., porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi. Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek - komentuje Adam Meller - Prezes Zarządu.

Mając na względzie zadania związane z wdrożeniem europejskich wytycznych dotyczących możliwości i zasad stosowania paliw alternatywnych oraz dostrzegając konieczność podejmowania zdecydowanych działań stanowiących odpowiedź na wyzwania wynikające ze zjawiska zmian klimatycznych, Port Gdynia wraz z partnerami zadecydowali o współpracy w kilku kluczowych obszarach:

- Budowy dostępności paliwa wodorowego w celu wykorzystania go w lądowych i morskich środkach transportu publicznego oraz towarowego, jak również infrastruktury technicznej obsługi portów.

- Kreowania możliwości inwestycyjnych i rozwijania krajowych oraz zagranicznych kontaktów gospodarczych.

- Prowadzenia działań badawczo-rozwojowych.

- Przygotowania systemu prawnego i budowania świadomości społecznej.

- Przygotowania wykwalifikowanych kadr.

- Prowadzenia działań informacyjnych dla przedsiębiorców i inwestorów.

- Budowania relacji międzynarodowych, pozwalających na finansowanie innowacyjnych projektów wykorzystujących technologie wodorowe oraz wymianę wiedzy technicznej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.