PMK
Każdego dnia w południe - gdy słońce jest w zenicie - światowa flota komercyjnych statków morskich informuje o swojej pozycji, prędkości i warunkach pogodowych. Jest to podstawowy sposób, w jaki statki śledzą zużycie paliwa. Jednostki morskie używają go od co najmniej 200 lat. Największe światowe firmy technologiczne inwestują miliony, aby pokazać, że istnieje lepszy sposób zbierania tych danych. Chcą tego dokonać zanim ceny paliw wzrosną w styczniu w ramach po wejściu nowych przepisów IMO 2020.
Podspółka Microsoftu - M12 - ogłosiła właśnie, że jest liderem zbiórki 11 milionów dolarów na finansowanie dla Nautilus Labs, nowojorskiego startupu, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do oszczędzania paliwa na statkach. NVIDIA Corp. z Kalifornii współpracuje z innym, podobnym startupem w San Francisco. Z kolei japońska firma Hitachi Ltd. rozwija podobną technologię w Europie.
Statki morskie, które transportują około 90 procent światowych towarów przez morza, generują około 3 procent globalnej emisji dwutlenku węgla. Marnują one także dużo paliwa przez złe decyzje.
- Większość firm nie wie lub nie jest pewna, ile paliwa zużywają ich statki - powiedział Matt Heider, dyrektor generalny Nautilus Labs. - Dokładniejsze dane dotyczące pogody i prędkości statku mogą prowadzić do lepszych decyzji, które z kolei zmniejszą zużycie paliwa - dodał.
To właśnie chcą osiągnąć firmy technologiczne z całego świata. Nautilus twierdzi, że może wykorzystywać sztuczną inteligencję do dostarczania w czasie rzeczywistym analiz i alertów dla załóg statków, które mogą pomóc zaoszczędzić ponad 10 procent emisji podczas rejsu. Na przykład, jeśli statek otrzyma informacje, że podróżuje zbyt szybko w nocy, może zwolnić, aby zaoszczędzić paliwo.
Jest to coraz ważniejsze, ponieważ nowe przepisy międzynarodowe będą wymagać od statków zmniejszenia zanieczyszczenia. Jednostki komercyjne wydają już teraz 100 miliardów dolarów rocznie na jedne z najbrudniejszych na świecie paliw, bogatych w siarkę, co stanowi około 5 procent światowego zapotrzebowania na ropę.
Czystsze, wyższej jakości paliwo i biopaliwa są droższe, co stanowi dodatkową zachętę dla firm, by zmniejszyć ogólne zużycie. Poprawa wydajności za pomocą danych jest potencjalnie tańsza i szybsza niż niektóre inne obecnie podejmowane wysiłki, w tym instalowanie skruberów na statkach handlowych i opracowywanie nowych technologii wiatrowych, w celu zmniejszenia tarcia na ich statkach.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny