• <
bulk_cargo_port_szczecin

Małopolskie: PKP PLK uzyskały decyzje środowiskowe dla inwestycji Podłęże-Piekiełko

pc

06.02.2019 05:05 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Małopolskie: PKP PLK uzyskały decyzje środowiskowe dla inwestycji Podłęże-Piekiełko

Partnerzy portalu

Małopolskie: PKP PLK uzyskały decyzje środowiskowe dla inwestycji Podłęże-Piekiełko - GospodarkaMorska.pl

PKP PLK uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Według planów całe przedsięwzięcie ma być gotowe w 2027 roku.

Jak poinformowały PLK we wtorkowym komunikacie są to pierwsze decyzje administracyjne dla inwestycji, zapewniającej lepszą komunikację w Małopolsce, z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne.

Inwestycja potocznie nazywana "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.

Jak zaznaczył cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, uzyskane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. decyzje, to kolejny krok do budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz. „Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. Znacząco skróci czas przejazdu między Krakowem a Zakopanem oraz Krakowem a Nowym Sączem. Konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej” – ocenił Adamczyk.

Decyzje środowiskowe wydane zostały po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko. Zawierają warunki środowiskowe, które muszą być uwzględnione na etapie projektu budowlanego i realizacji inwestycji.

Pierwszy etap tej inwestycji zakłada wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch przedsięwzięć: modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 - 2021. Na mocy podpisanej w styczniu umowy kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail SA.

Kolejne etapy inwestycji odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Jak zapowiedział w styczniu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, etapy drugi i trzeci, obejmujące prace budowlane planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji "Podłęże - Piekiełko" wraz z modernizacją linii Chabówka - Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 mld zł.

Z analiz wynika, że realizacja projektu "Podłęże - Piekiełko" umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.

Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowić fragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowoprojektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 "Amber".

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.