pc
Kuala Lumpur i Pekin uzgodniły w piątek, po miesiącach trudnych negocjacji, wznowienie realizacji wielomiliardowego projektu budowy linii kolejowej w Malezji, obniżając o prawie jedną trzecią szacowane koszty.
Kancelaria malezyjskiego premiera Mahatira Mohamada poinformowała, że uzgodniono, iż koszt budowy linii kolejowej wyniesie 44 miliardy ringgitów (10,7 mld dolarów), podczas gdy pierwotnie zakładano 65,5 mld ringgitów (16 mld USD).
Chodzi o linię kolejową długości 688 km, mającą połączyć wschodnie wybrzeże Malezji (nad Morzem Południowochińskim) z cieśniną Malakka na zachodzie.
Mahatir, który doszedł do władzy w maju ub.r., w sierpniu ogłosił, że Malezja zrezygnowała z wielomiliardowych projektów inwestycyjnych, finansowanych z kredytów udzielanych przez Chiny, w tym z rozpoczętej w 2017 r. budowy linii kolejowej. Podkreślał, że są to projekty, na które Malezji nie stać i których kraj obecnie nie potrzebuje.
Zastrzegał, że realizację tych projektów można będzie wznowić w przyszłości, ale że Malezja musi przede wszystkim skoncentrować się na redukcji zadłużenia. "Przy tym zadłużeniu, jeśli nie będziemy ostrożni, możemy stać się bankrutem" - ostrzegł, zarzucając "głupotę" swojemu poprzednikowi Najibowi Razakowi, oskarżonemu o korupcję na wielką skalę.
Chodzi o projekty w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku, lansowanej przez Chiny, a obejmującej budowę portów, linii kolejowych i innych elementów infrastruktury w całej Azji. Wiele z tych projektów jest realizowanych przez chińskich wykonawców, a finansowanie zapewniają kredyty udzielane przez państwowe banki chińskie.
Inicjatywa Pasa i Szlaku ma na celu stymulację międzynarodowego handlu poprzez rozwój korytarzy transportowych, łączących Chiny z krajami Azji, Europy i Afryki. Stała się ona sztandarowym projektem polityki zagranicznej prezydenta ChRL Xi Jinpinga.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania