• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Gróbarczyk: chciałbym jak najszybszego podpisania umowy na przekop Mierzei Wiślanej

ew

11.07.2019 13:16 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk: chciałbym jak najszybszego podpisania umowy na przekop Mierzei Wiślanej
Gróbarczyk: chciałbym jak najszybszego podpisania umowy na przekop Mierzei Wiślanej - GospodarkaMorska.pl

Chciałbym, aby umowa z wykonawcą przekopu Mierzei Wiślanej została podpisana jak najszybciej - powiedział w czwartek PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Minister dodał, że w najbliższy poniedziałek, 15 lipca Urząd Morski w Gdyni wskaże, która ze złożonych ofert w przetargu na przekop mierzei jest najlepsza.

"W poniedziałek kończymy pierwszy etap, czyli oceny ofert. To daje już bezpośredni mandat na to, aby podpisać umowę z wykonawcą. (...) Ten etap zamykamy i wskazujemy, która oferta jest najlepsza" - powiedział Gróbarczyk.

"Chciałbym, aby umowa została podpisana jak najszybciej, ale mając doświadczenie z takich przetargów i możliwość wniesienia odwołania przez pozostałych oferentów, zostawiliśmy bezpieczny termin do jesieni, by wtedy zacząć budowę. Jeżeli uda nam się podpisać umowę w lipcu, to zaczynamy budowę natychmiast" - dodał.

Oferty w przetargu na budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostały otwarte pod koniec maja. Ceny zaproponowane przez sześciu inwestorów wahają się od ponad 992,2 mln zł do 1,4 mld zł.

Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy chciał przeznaczyć ponad 718 mln zł.

Według resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40950,00 $ tona 1,77% 25 lis
 Cynk 3431,00 $ tona 0,06% 25 lis
 Aluminium 2740,00 $ tona 1,56% 25 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.