• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Coraz więcej dostaw LNG z terminalu Jamał zmierza na wschód przez Północny Szlak Morski

PMK

06.10.2019 18:47 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Coraz więcej dostaw LNG z terminalu Jamał zmierza na wschód przez Północny Szlak Morski

Partnerzy portalu

Coraz więcej dostaw LNG z terminalu Jamał zmierza na wschód przez Północny Szlak Morski - GospodarkaMorska.pl

Rosyjski producent gazu Novatek wysłał w trzecim kwartale tego roku 15 dostaw skroplonego gazu ziemnego ze swojego terminalu Jamał LNG do Azji przez Północy Szlak Morski (NSR). To 4 razy więcej niż rok temu.

Według Novatek przesyłki na wschód stanowią około 25 procent wszystkich ładunków wysłanych z Jamal LNG w tym kwartale. Firma przewiduje, że w obecnym roku LNG dostarczona na rynek azjatycki Północnym Szlakiem Morskim wzrośnie ponad 4 razy w porównaniu z 2018 roku.

Obecnie flota trzynastu arktycznych tankowców LNG klasy Arc7 wraz ze statkami niższej klasy lodowej pracuje w terminalu Jamał LNG, zlokalizowanym w Porcie Sabetta na Półwyspie Jamałskim w północnej Rosji. Oczekuje się, że pełny komplet 15 tankowców Arc7 klasy lodowej będzie gotowy do końca roku, zwiększając liczbę bezpośrednich dostaw LNG na wschód za pośrednictwem NSR.

Pierwszy zakład w Jamał LNG rozpoczął produkcję pod koniec 2017 roku. Następne dwa takie same obiekty ruszyły kolejno w lipcu i listopadzie 2018 roku. Rosyjski producent LNG, PAO Novetek, który posiada 50,1% udziału w projekcie, powiedział, że otwarcie drugiego i trzeciego zakładu wyprzedza harmonogram o ponad sześć miesięcy.

Instalacja Jamał LNG znajduje się w Sabiecie, na północny wschód od Półwyspu Jamał, w obrębie koła podbiegunowego. Gaz produkowany w obiekcie jest transportowany przez Arktykę na pokładzie wyspecjalizowanej floty lodowców LNG Arc7, które uzupełniają tankowce o niższej klasie lodowej.

Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.