PMK
Nauticor przeprowadził pierwsze w Niemczech bunkrowanie LNG ze statku na statek za pomocą bunkierki Kairos. Operacja odbyła się w zeszłym tygodniu w porcie Brunsbüttel.
Podczas operacji Kairos dostarczył 300 metrów sześciennych LNG do pogłębiarki czerpakowej DEME Group, Scheldt River, która prowadzi prace pogłębiarskie na Dolnej Łabie. W przeszłości statek otrzymywał LNG od Nauticor w ramach operacji bunkrowania z ciężarówki na statek.
Należący do firmy Babcock Schulte Energy, Kairos jest wyczarterowany przez Blue LNG, spółkę joint venture między Nauticor (90%) a litewską firmą Klaipėdos Nafta (10%). Partnerzy osiągnęli porozumienie, na mocy którego udział KN w Blue LNG zostanie przeniesiony na Nauticor, ze skutkiem od 30 września 2019 roku.
Budowa bunkierki miała miejsce w Hyundai Mipo Dockyard i trwała zaledwie 9 miesięcy. Oprócz swojej wielkości statek wyróżnia się również konstrukcją bez balastu i zainstalowanym zbiornikiem CNG, w którym gromadzone są odzyskane opary z procesu bunkrowania. Na jednostce zainstalowano także odbojnice pneumatyczne umożliwiające łatwe i szybkie wydanie oraz umieszczenie na wodzie zaopatrywanego w paliwo LNG statku.
To pierwszy na świecie statek do tankowania LNG nieużywający balastu. Koncepcja bez balastu oznacza, że statek nie musi instalować systemu uzdatniania wody balastowej zgodnie z wymaganiami konwencji IMO o wodach balastowych.
Dane techniczne LNG Kairos:
długość - 117,07 m
szerokość - 20,05 m
zanurzenie - 5,212 m
wysokość boczna - 10,30 m
nośność - 4376 t
wyporność - 9026 t
tonaż pojemnościowy brutto - 8070
pojemność ładunkowa - 7521 m3
moc napędu - MCR 1665 kW (2264 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,50 węzłów
załoga - 14 osób
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny