• <
PZT_1100x200_gif_2020

Siarkopol i Bałtycka Baza Masowa podpisały umowę ws. przeładunku siarki na eksport

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Siarkopol i Bałtycka Baza Masowa podpisały umowę ws. przeładunku siarki na eksport
Siarkopol i Bałtycka Baza Masowa podpisały umowę ws. przeładunku siarki na eksport - GospodarkaMorska.pl

pc

26.02.2017 Źródło: PAP

Przeładunek ponad 300 tys. ton siarki rocznie na eksport zakłada umowa podpisana w piątek przez dwie spółki należące do koncernu chemicznego Grupy Azoty: Siarkopol oraz Bałtycką Bazę Masową. Umożliwia to Grupie Azoty eksport siarki bez konieczności płacenia za te usługi innym podmiotom.

Umowa o współpracy podpisana w piątek w Puławach dotyczy świadczenia przez Bałtycką Bazę Masową (spółka zależna Grupy Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” S.A.) na rzecz spółki Grupa Azoty Kopalnie i Zakłady Chemiczne Siarki „Siarkopol” w Grzybowie (spółka zależna Grupy Azoty S.A.) usług przeładunkowo-składowych siarki granulowanej i pastylkowanej. Rozpoczęcie załadunku ma nastąpić w pierwszym kwartale 2018 r. Do portu w Gdyni siarka będzie dostarczana koleją. Umowa ma obowiązywać do końca 2023 r.

– Umowa ta powoduje, że wykorzystujemy swój potencjał, który mamy w różnych miejscach i zostawiamy w Grupie marże oraz środki, które byłyby przeznaczane gdzieś w otoczenie, do innych podmiotów – powiedział prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki.

Wiceprezes Zakładów Azotowych Puławy Krzysztof Homenda podkreślił, że podpisana umowa przynosi korzyści dla obu spółek i daje impuls do rozwoju Bałtyckiej Bazie Masowej (BBM).

– Ponad 300 tys. ton siarki, które będzie przeładowywane w BBM to jest szansa i możliwość rozwojowa – powiedział Homenda.

Żeby można było przeładować taką ilość siarki, BBM musi podjąć działania inwestycyjne. Spółka dzięki temu rozwija swoje aktywa.

– Pozostawienie marży w Grupie umożliwia te inwestycje – powiedział Homenda.

Bałtycka Baza Masowa to spółka powołana w 1997 r. przez Port Gdynia Holding oraz Zakłady Azotowe Puławy, w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. Bazę tworzą specjalistyczne terminale przeładunkowo-składowe do obsługi ładunków płynnych i sypkich, usytuowane w Porcie Gdynia. Roczne zdolności przeładunkowe BBM wynoszą ponad 1 mln ton. Ponad 70 proc. przychodów Baza uzyskuje z usług dla Grupy Azoty (kilkaset tysięcy ton w skali roku).

Prezes BBM Mirosław Turzyński powiedział, że, aby obsłużyć siarkę w takiej ilości „jako ładunek dość trudny, niekiedy niebezpieczny”, potrzebne są inwestycje dostosowujące do tego terminale BBM. Mają być one przeprowadzone do końca tego roku, a ich koszty sięgną kilkunastu mln zł.

– Musimy dostosować nasze terminale do tego, żeby wszystkie elementy związane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska zostały spełnione – powiedział Turzyński.

Zaznaczył, że przeładunek siarki w BBM będzie się odbywał w magazynie zakrytym (obecnie odbywa się to w zasobni otwartej), spełniającym najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Grupa Azoty Kopalnie i Zakłady Chemiczne Siarki „Siarkopol” S.A. (od 2013 r. w Grupie Azoty) są obecnie jedynym przedsiębiorstwem w kraju i na świecie prowadzącym kopalniane wydobycie siarki. Roczne wydobycie siarki sięga tu ok. 800 tys. ton. Eksport stanowi ok. 80 proc. obrotów rocznych spółki. Siarka sprzedawana jest też do zakładów z Grupy Azoty.

– Dotychczas siarka była przeładowywana w podmiocie zewnętrznym w stosunku do Grupy Azoty. Mając taką spółkę jak BBM doszliśmy do przekonania, że możemy to robić wewnątrz Grupy – zaznaczył Homenda.

Wiceprezes Grupy Azoty Tomasz Hinc zapytany o to, jakie oszczędności przyniesie podpisana umowa, nie chciał podawać konkretnych cyfr, ale oszacował tę kwotę na kilkanaście mln zł. – To są pieniądze, które zostaną Grupie Azoty – zaznaczył.

Grupa Azoty S.A. to największa w Polsce firma chemiczna, notowana na GPW. Skarb Państwa ma w niej 33 proc. udziałów. Spółka powstała w wyniku konsolidacji zakładów azotowych z Tarnowa, Puław, Polic i Kędzierzyna-Koźla. Grupa jest drugim co do wielkości producentem nawozów sztucznych w Europie i liczącym się producentem związków chemicznych.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32425,00 $ tona 0,09% 5 maj
 Cynk 2935,00 $ tona -0,81% 5 maj
 Aluminium 2446,00 $ tona 0,49% 5 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.