pc
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie planuje zmiany przebiegu trasy z południa na północ Polski, tzw. Via Carpatia. Ma ona przebiegać m.in. przez Białystok – poinformował w piątek PAP zespół prasowy tego resortu.
To odpowiedź na obawy, m.in. władz Białegostoku, oparte o medialne informacje, że trasa miałaby stolicę województwa podlaskiego omijać.
W odpowiedzi na pytanie PAP w tej sprawie zespół prasowy ministerstwa odpisał, że „przebieg Via Carpatia w Polsce pokrywa się w dużej części z drogą ekspresową S19 i wiedzie od granicy ze Słowacją w Barwinku przez Rzeszów, Lublin, Białystok (węzeł Choroszcz)”. – Resort nie planuje zmiany przebiegu tej trasy – napisało ministerstwo.
Jak zaznaczono, prace na odcinkach między Rzeszowem i Lublinem oraz między Augustowem a granicą państwa (Litwą – PAP) są zaawansowane. – Realizacja pozostałych odcinków Via Carpatia uzależniona jest od zapewnienia finansowania – podał resort.
Ministerstwo poinformowało, że obecnie analizuje „możliwości realizacyjne” Programu Budowy Dróg Krajowych. Przypomniało, że limit Programu wynosi 107 mld zł, a wartość ujętych w nim zadań sięga 200 mld zł.
List ws. przebiegu Via Carpatia przesłał w listopadzie do ministerstwa infrastruktury prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. Wyraził w nim zaniepokojenie doniesieniami medialnymi o planowanej zmianie przebiegu tej trasy, która miałaby omijać Białystok, i zaapelował o utrzymanie poprzednich planów. Zwrócił m.in. uwagę na fakt, że szlak Via Carpatia jest kluczowym czynnikiem rozwoju Białegostoku – największego ośrodka gospodarczego w północno-wschodniej Polsce.
Temat budowy trasy Via Carpatia powrócił w miniony poniedziałek na sesji Rady Miasta Białystok.
Projekt stanowiska w tej sprawie przygotowali radni PO. Chcieli, by rada wyraziła „stanowczy sprzeciw wobec pomysłu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczącego zmiany przebiegu szlaku Via Carpatia z pominięciem miasta Białystok”.
Wnioskodawcy chcieli, by rada zaapelowała do premier Beaty Szydło o „utrzymanie pierwotnego przebiegu trasy Via Carpatia i budowę drogi S19 w najbliższej perspektywie”. W piśmie radni chcieli też wezwać rząd PiS, „by wywiązał się z obietnic złożonych mieszkańcom Podlasia i zapewnił niezbędne środki do budowy drogi w następnych latach”.
Samodzielną większość w Radzie Miasta Białystok ma Prawo i Sprawiedliwość. Jego radni zgłosili do projektu poprawki, w konsekwencji zmieniając całą treść stanowiska. Dysponując większością, stanowisko przegłosowali.
Rada Miasta Białystok poparła w nim „zmianę polityki Rządu RP wobec rozwoju infrastruktury komunikacyjnej Polski Wschodniej”. W stanowisku napisano, że województwo podlaskie jest jednym z regionów „pokrzywdzonych” przez politykę rządów PO-PSL, które – zdaniem radnych – pozbawiały tę część Polski „inwestycji kluczowych dla rozwoju gospodarczego i społecznego”.
Dlatego też – jak napisano w stanowisku – rada zwróciła się do rządu RP i ministerstwa infrastruktury o „kontynuację prac służących realizacji zaniedbanych do tej pory dróg o znaczeniu ponadregionalnym i międzynarodowym”.
Wymieniono tu m.in. trasę Via Baltica, Via Carpatia, drogę S19 do granicy państwa i przejścia granicznego w Kuźnicy, zwracając przy tym uwagę, iż w podlaskim nie ma regionalnego lotniska i nowoczesnych linii kolejowych.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych