pc
System nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim Navdec, opracowany przez naukowców z Akademii Morskiej w Szczecinie, trafi na promy Polferries. Polski operator jest pierwszym, który komercyjnie wykorzysta system.
Navdec to innowacyjny system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim. Zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje bezpieczny kurs. Umowa między Polską Żeglugą Bałtycką, której promy pływają pod marką Polferries, a operatorem systemu Navdec spółką Sup4Nav zakłada wyposażenie w system wszystkich trzech promów Polferries.
– System wspomaga nawigatora w sytuacjach kolizyjnych – mówi PAP prezes Sup4Nav Piotr Wołejsza. – Całą sytuację nawigator ma zobrazowaną na mapie elektronicznej, na której znajdują się inne statki – tłumaczy Wołejsza. – Innowacyjne w systemie jest określenie pierwszeństwa drogi jednostek, a także, z którego prawidła prawa drogi morskiej to wynika. Kiedy jednostka nie ma pierwszeństwa, nawigator określa, na jaką odległość chciałby „rozminąć się” z innym statkiem, a system podaje bezpieczne i niebezpieczne kursy – dodaje.
– System może podawać bezpieczne i niebezpieczne kursy w stosunku nie tylko do jednego statku, ale również wielu, znajdujących się w określonej odległości od statku własnego. System może brać pod uwagę wszystkie obiekty, np. w promieniu ośmiu mil, i względem nich określane są bezpieczne i niebezpieczne kursy – kontynuuje Wołejsza.
Polska Żegluga Bałtycka jest pierwszym armatorem, który zdecydował się komercyjnie wykorzystać system i podpisał umowę kupna – mówi Wołejsza. – Jeszcze dziewięciu armatorów w tej chwili testuje system i mamy nadzieję, że przynajmniej z niektórymi z nich uda się podpisać umowy na jego sprzedaż – dodaje.
Nowoczesny system został opracowany w Akademii Morskiej w Szczecinie w zespole prof. Zbigniewa Pietrzykowskiego, a obecnie jest komercjalizowany przez spółkę Sup4Nav zawiązaną przez pracowników Akademii przy wsparciu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.
Przedsięwzięcie wspomagające pracę nawigatorów było testowane od początku 2016 r. na pokładach promów Wawel i Mazovia pływających pod marką Polferries. Teraz system trafi na trzeci prom Polferries, czyli Baltivię.
– Obecnie nie ma wymogów, które nakazują armatorom montowanie takich systemów – mówi PAP dyrektor ds. technicznych Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Jakub Komers. – Jednak systemy oparte na takich zasadach działania i o tej funkcjonalności jak Navdec będą za kilka lat wymagane. Mając to na uwadze, chcieliśmy powoli przygotowywać na taką ewentualność nasze załogi – dodaje.
– Dodatkowym atutem dla polskiego armatora, jakim jesteśmy, było także to, że Navdec to wsparcie rodzimej firmy – podkreśla Komers.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek