pc
System nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim Navdec, opracowany przez naukowców z Akademii Morskiej w Szczecinie, trafi na promy Polferries. Polski operator jest pierwszym, który komercyjnie wykorzysta system.
Navdec to innowacyjny system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim. Zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje bezpieczny kurs. Umowa między Polską Żeglugą Bałtycką, której promy pływają pod marką Polferries, a operatorem systemu Navdec spółką Sup4Nav zakłada wyposażenie w system wszystkich trzech promów Polferries.
– System wspomaga nawigatora w sytuacjach kolizyjnych – mówi PAP prezes Sup4Nav Piotr Wołejsza. – Całą sytuację nawigator ma zobrazowaną na mapie elektronicznej, na której znajdują się inne statki – tłumaczy Wołejsza. – Innowacyjne w systemie jest określenie pierwszeństwa drogi jednostek, a także, z którego prawidła prawa drogi morskiej to wynika. Kiedy jednostka nie ma pierwszeństwa, nawigator określa, na jaką odległość chciałby „rozminąć się” z innym statkiem, a system podaje bezpieczne i niebezpieczne kursy – dodaje.
– System może podawać bezpieczne i niebezpieczne kursy w stosunku nie tylko do jednego statku, ale również wielu, znajdujących się w określonej odległości od statku własnego. System może brać pod uwagę wszystkie obiekty, np. w promieniu ośmiu mil, i względem nich określane są bezpieczne i niebezpieczne kursy – kontynuuje Wołejsza.
Polska Żegluga Bałtycka jest pierwszym armatorem, który zdecydował się komercyjnie wykorzystać system i podpisał umowę kupna – mówi Wołejsza. – Jeszcze dziewięciu armatorów w tej chwili testuje system i mamy nadzieję, że przynajmniej z niektórymi z nich uda się podpisać umowy na jego sprzedaż – dodaje.
Nowoczesny system został opracowany w Akademii Morskiej w Szczecinie w zespole prof. Zbigniewa Pietrzykowskiego, a obecnie jest komercjalizowany przez spółkę Sup4Nav zawiązaną przez pracowników Akademii przy wsparciu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.
Przedsięwzięcie wspomagające pracę nawigatorów było testowane od początku 2016 r. na pokładach promów Wawel i Mazovia pływających pod marką Polferries. Teraz system trafi na trzeci prom Polferries, czyli Baltivię.
– Obecnie nie ma wymogów, które nakazują armatorom montowanie takich systemów – mówi PAP dyrektor ds. technicznych Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Jakub Komers. – Jednak systemy oparte na takich zasadach działania i o tej funkcjonalności jak Navdec będą za kilka lat wymagane. Mając to na uwadze, chcieliśmy powoli przygotowywać na taką ewentualność nasze załogi – dodaje.
– Dodatkowym atutem dla polskiego armatora, jakim jesteśmy, było także to, że Navdec to wsparcie rodzimej firmy – podkreśla Komers.
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego