PMK
Ruszył projekt Autoship, czyli budowa dwóch zdalnie sterowanych i autonomicznych (R&A) jednostek wraz z potrzebną infrastrukturą. Jednostki przejdą następnie wszelkie niezbędne testy. Projekt potrwa 3,5 roku i posiada budżet 27,6 mln euro, z czego 20,1 mln euro sfinansuje Unia Europejska.
Testy zostaną przeprowadzone podczas dwóch pilotażowych kampanii demonstracyjnych na trasie z korytarza bałtyckiego do największych portów Unii Europejskiej. Autoship korzystałby ze wsparcia dwóch europejskich koncernów technologicznych: Rolls Royce i Kongsberg.
Komisja Europejska oczekuje się, że ten projekt przyspieszy wejście kolejnej generacji autonomicznych statków, dzięki demonstracji ich działania w rzeczywistym środowisku żeglugi morskiej i śródlądowej.
Pakiet technologiczny stworzony w ramach projektu obejmowałby w pełni autonomiczną nawigację, autodiagnostykę, prognozowanie i harmonogramowanie operacji, a także technologie komunikacyjne zapewniające znaczny poziom bezpieczeństwa cybernetycznego i integrację statków w zmodernizowanej e-infrastrukturze. Równolegle opracowane zostaną narzędzia i metodologie cyfrowe do projektowania, symulacji i analizy kosztów dla całej społeczności autonomicznych statków.
- Naszą ambicją jest dostarczenie w ciągu 5 lat technologii bezzałogowej i autonomicznej dla żeglugi oceanicznej. Jesteśmy gotów przeznaczyć na to znaczne fundusze - stwierdziła Komisja Europejska.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny