PMK
Ruszył projekt Autoship, czyli budowa dwóch zdalnie sterowanych i autonomicznych (R&A) jednostek wraz z potrzebną infrastrukturą. Jednostki przejdą następnie wszelkie niezbędne testy. Projekt potrwa 3,5 roku i posiada budżet 27,6 mln euro, z czego 20,1 mln euro sfinansuje Unia Europejska.
Testy zostaną przeprowadzone podczas dwóch pilotażowych kampanii demonstracyjnych na trasie z korytarza bałtyckiego do największych portów Unii Europejskiej. Autoship korzystałby ze wsparcia dwóch europejskich koncernów technologicznych: Rolls Royce i Kongsberg.
Komisja Europejska oczekuje się, że ten projekt przyspieszy wejście kolejnej generacji autonomicznych statków, dzięki demonstracji ich działania w rzeczywistym środowisku żeglugi morskiej i śródlądowej.
Pakiet technologiczny stworzony w ramach projektu obejmowałby w pełni autonomiczną nawigację, autodiagnostykę, prognozowanie i harmonogramowanie operacji, a także technologie komunikacyjne zapewniające znaczny poziom bezpieczeństwa cybernetycznego i integrację statków w zmodernizowanej e-infrastrukturze. Równolegle opracowane zostaną narzędzia i metodologie cyfrowe do projektowania, symulacji i analizy kosztów dla całej społeczności autonomicznych statków.
- Naszą ambicją jest dostarczenie w ciągu 5 lat technologii bezzałogowej i autonomicznej dla żeglugi oceanicznej. Jesteśmy gotów przeznaczyć na to znaczne fundusze - stwierdziła Komisja Europejska.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju