• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Indeks SCFI wciąż powyżej 1000 pkt, ale widać trend spadkowy

PMK

19.12.2016 12:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Indeks SCFI wciąż powyżej 1000 pkt, ale widać trend spadkowy

Partnerzy portalu

Indeks SCFI wciąż powyżej 1000 pkt, ale widać trend spadkowy - GospodarkaMorska.pl

Zakończyła sie krótka zwyżka stawek frachtowych kontenerowców na szlaku Azja-Północna Europa - wynika z indeksu SCFI. Obecnie jego wartość wynosi 1006 pkt, o 40 pkt. niej niż tydzień temu.

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Ogólny wynik SCFI wyniósł tylko 824 pkt, gdyż w ostatnim tygodniu spadła jego wartość na szlaku Azja-Połundiowa Ameryka.

Stawki są jednak i o prawie 200 pkt wyższe niż przed 3 tygodniami. Zwyżka stawek jest wynikiem trwającego sezonu świątecznego. W tym czasie z Azji do Europy wysyłane jest mnóstwo zabawek, dekoracji i ornamentów, które najczęściej przewożone są w kontenerach. Stąd tak dobry wynik, który jednak wraz z nowym rokiem prawdopodobnie ponownie znajdzie się na poziomie 700-800 pkt.

Armatorzy wciąż bowiem nie poradzili sobie z głównym problemem na rynku: ogromną nadpodażą statków nad popytem. Sromotną klęską okazało się inwestowanie w megakontenerowce, które dzięki ekonomice skali miały zapewnić armatorm oszczędności. Tak się jednak nie stało.

Żegluga morska znajduje się bowiem w największym od pół wieku kryzysie, a jednym z jego powodów są właśnie megakontenerowce. Wraz ze słabnącym wzrostem gospodarczym na całym świecie przechodzenie na coraz większe jednostki nie już tak opłacalne jak kiedyś. Armatorzy dopiero w tym roku odebrali tego wyraźny sygnał.

Armatorzy próbują radzić sobie z kryzysem na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest złomowanie starszych jednostek, nawet takich, które nie przekroczyły wieku 10 lat. W tym roku na żyletki przeznaczono 7,9 mln dwt kontenerowców. To już teraz 3 razy więcej niż w całym 2015 roku. Najczęściej armatorzy oddają statki typu panamax, które straciły na popularności przez rozbudowę Kanału Panamskiego.

Drugim sposobem są fuzje i alianse, które mają przywrócić równowagę między popytem i podażą oraz zwiększyć rentowność armatorów. Ma to być następstwem efektów uzyskanych z ekonomii skali. Ostatnim przykładem konsolidacji jest wchłonięcie Hamburg Sud przez duński Maersk.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.