• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Do Gdynia Container Terminal przypłynęły kolejne elektryczne suwnice placowe - eRTG

18.11.2015 00:42 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Do Gdynia Container Terminal przypłynęły kolejne elektryczne suwnice placowe - eRTG

Partnerzy portalu

Do Gdynia Container Terminal przypłynęły kolejne elektryczne suwnice placowe - eRTG - GospodarkaMorska.pl

Od ubiegłego roku realizowany jest „III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia – budowa infrastruktury i zakup sprzętu”. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013.

W trosce o środowisko naturalne Gdynia Container Terminal S.A. kontynuuje politykę inwestowania w elektryczne suwnice placowe – eRTG. W ubiegłym miesiącu miała miejsce kolejna dostawa pięciu nowych suwnic placowych typu eRTG, wyprodukowanych przez firmę Kalmar. Zakupione przez GCT suwnice zasilane są w pełni energią elektryczną. Dzięki temu suwnice te nie emitują żadnych zanieczyszczeń do środowiska oraz wytwarzają mniej hałasu. Suwnice te wyposażone zostały w najnowocześniejsze systemy wspomagające operacje przeładunkowe, m.in. automatyczne sterowanie jazdy bramy, przesuw boczny chwytnika kontenerowego. Zastosowanie bezemisyjnych, w pełni elektrycznych suwnic placowych jest pierwszym takim projektem w Polsce. Można zatem stwierdzić, że GCT jest pionierem we wdrażaniu ekologicznych suwnic placowych. Dodatkowo, z uwagi na podwyższoną konstrukcję, suwnice mogą składować kontenery w 6 warstwach. Zapewnia to zwiększenie potencjału składowego przy niezmienionej powierzchni sektora kontenerowego w porównaniu do niższych suwnic tego typu. Dodatkowo GCT powiększył swoje zasoby sprzętowe o nowego reachstackera o udźwigu do 45 ton.

W wyniku realizacji projektu, terminal GCT będzie dysponował łącznie 812 m nabrzeża, w tym:

1. nabrzeżem o długości niemal 375 m i głębokości 11 m,
2. nabrzeżem głębokowodnym o długości 437 m ( w tym 192 m nabrzeża publicznego ZMPG) i głębokości 13,5 m ( z możliwością pogłębienia do 15,5 ) co umożliwi obsługę statków o pojemności do 8 000 TEU.

Po poszerzeniu przez ZMPG obrotnicy wewnątrz portu, GCT będzie w stanie obsługiwać przy Nabrzeżu Bułgarskim statki kontenerowe o pojemności do 14 000 TEU. Łączna wartość obecnie realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 60,8 mln zł.

Projekt realizowany przez Gdynia Container Terminal w ramach działania 7.4 obejmuje:

a) w zakresie działań budowlanych: rozbudowę Nabrzeża Bułgarskiego wraz z przygotowaniem podtorza pod suwnice nabrzeżowe oraz rozbudowę placów składowych i manewrowych wraz z istniejącą na nich infrastrukturą, w tym rozbudowę terminalu kolejowego,

b) w zakresie zakupu sprzętu niezbędnego do manipulacji kontenerów: zakup 2 suwnic nabrzeżowych typu super-post-panamax, 5 elektrycznych suwnic placowych RTG, reachstackera, 7 ciągników terminalowych oraz 7 naczep kontenerowych.

Zakończenie III etapu budowy terminalu kontenerowego zwiększy zdolność przeładunkową GCT do ponad 630 tys. TEU rocznie. Docelowo planujemy zwiększanie zdolności przeładunkowej GCT do ponad 1 mln TEU rocznie.

GCT posiada własną bocznicę kolejową, której obecna długość wynosi 475 m (pojemność 24 wagonów czteroosiowych). Po zakończeniu inwestycji długość bocznicy kolejowej obsługującej GCT wynosić będzie 1535 m. W wyniku rozbudowy terminalu kolejowego na GCT możliwe będzie przyjęcie 2 pociągów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.