pc/promyskat.pl
Cracovia w drodze do Szczecina. Najnowszy prom zakupiony przez Polską Żeglugę Bałtycką w sobotę wypłynął z bułgarskiego portu Burgas. Remontem jednostki zajmie się Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie.
–To nie będzie duża przebudowa, tak jak na „Mazovii”, ale potrzebujemy na te prace czterech tygodni – powiedział dla portalu 24kurier.pl Piotr Redmerski, prezes PŻB.
Cracovia zyska także charakterystyczne malowanie na dziobie. PŻB nie ujawnia jednak, jaki to będzie wzór.
W Szczecinie Cracovia spodziewana jest teraz 1-2 czerwca. 31 maja ma przejść próbne cumowanie w Ystad.
Pierwszy rejs nowego promu PŻB na trasie Świnoujscie-Ystad zaplanowano na 8 lipca. 12 i 19 sierpnia jednostka zawinie także do Ronne na wyspie Bornholm.
Cracovia ma 180 metrów długości, 24 metry szerokości, a na pokład może przyjąć 640 pasażerów. Ci ostatni mogą korzystać z 57 znajdujących się na pokładzie kabin (wszystkie wyposażone są w łazienki). Jednostka dysponuje też linią ładunkową o długości 2 196 metrów. Prom może pomieścić 64 pojazdy osobowe, a także 100 pojazdów ciężarowych długich oraz 26 krótkich. Będzie on wykonywał połączenia na kluczowej w ofercie operatora trasie Świnoujście-Ystad.
Najnowszy nabytek Polskiej Żeglugi Bałtyckiej znany był do niedawna pod nazwą Drujba i ostatnio obsługiwał połączenia w barwach bułgarskiego armatora Bulgaria West Port. W przeszłości wykonywał też rejsy dla Acciona Trasmediterranea oraz Arrecife Naviera, pływając m.in. na Wyspy Kanaryjskie oraz kursując pomiędzy Walencją i Majorką. Dla bułgarskiego operatora statek pływał ostatnio głównie na trasie Burgas-Batumi.
Cracovia zastąpi nieco już wysłużoną jednostkę Baltivia, która zbudowana została w 1981 r., a do floty Polferries dołączyła w 2007 r.
Zakup kolejnego promu jest elementem strategii realizowanej obecnie przez PŻB, która polega na rozbudowie floty. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami prezesa Piotra Redmerskiego, liczebność promów Polferries wzrośnie w najbliższym czasie do pięciu jednostek. Największą inwestycją związaną z rozbudową floty będzie oczywiście budowa zupełnie nowej jednostki. Oficjalne rozpoczęcie jej budowy będzie miało miejsce 23 czerwca.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody